11. nov, 2016

Venetie 4 t/m 7 november 2016

Van 4 t/m 7 november ben ik naar venetie geweest. En wat was dit de moeite waard!

Ik had vrijdag 1 van de eerste vluchten naar het vliegveld Marco Polo en moest dus al vroeg mijn bed uit. Aangezien ik de avond ervoor naar een show was geweest en daardoor laat thuis was, had ik bijna niet geslapen. Koffer midden in de nacht nog ingepakt en even 2 uurtjes mijn ogen dicht gedaan. Om 4 uur ging dan ook mijn wekkertje.

Mijn vader heeft mij bij Schiphol afgezet rond 5:00 sochtends, ik had immer de vlucht van 6.40 uur.

Het voordeel van sochtends vroeg vliegen vind ik toch wel dat het nog niet zo druk is op schiphol. Ik kon bijna gelijk doorlopen om mijn koffertje te droppen (ja ook voor 3 dagen heb ik ruimbagage nodig (wel maar 15 kilo hoor)) en ook de security check hoefde ik niet in de rij.

Achter de douane heerlijk ontbeten met uitgebreid yoghurt met fruit, cheesecake en een croissantje, een boekje gekocht over Venetie, ik raad dat iedereen aan die een stad gaat bekijken want je heb er echt heel erg veel aan en ze kosten vaak maar iets meer dan een tientje, en op naar de gate.

Na een super korte vlucht van 1,5 uur (ja zo klein kan europa zijn, en zo dichtbij is al dit moois) lande ik op Marco Polo Airport. Op het vliegveld is de chaos in de infrastructuur en informatiestroom al goed te merken. De borden zeggen bagageband 2, maar als ik op weg naar band 2 langs band 6 loop zie ik op dat bord toch echt mijn vluchtnummer staan. En ja hoor het blijkt gewoon band 6 te zijn. Dat begint al goed. Ik als lichtelijke regelneef en controlfreak kan hier niet echt aan wennen.

Als ik mijn koffertje heb en in de aankomsthal ben uitgekomen, zoek ik naar een bordje die mij kan vertellen waar ik de shuttlebus zou kunnen vinden, volgens de omschrijving van booking.com zou ik namelijk met een 90 minuten durende shuttle bus rit bij mijn hotel moeten komen. Nou wie dat geschreven heeft is vast dronken geweest want in het deel waar mijn hotel zich bevind, zijn helemaal geen wegen waar auto's mogen en kunnen rijden, laatstaan een shuttlebus.

Op een gegeven moment sta ik tussen 2 borden in, op het bord recht van mij staat shuttlebussen met een pijl naar links en op het andere bord links van mij staat shuttlebussen met een pijl naar recht. En nee er zat geen uitgang tussen de borden in. ZUCHT hier kan ik dus niet tegen he.

Ik kom bij een balie uit en vraag hoe ik het beste in de buurt van mijn hotel kom met een waterbus. Hij verkoopt mij een kaartje van E 15,- ik sloeg bijna stijl achterover van deze prijs, voor een enkele reis, en wijst mij de weg richting de waterbussen. Bijna 2 kilometer lopen van het vliegveld bevind zich een klein haventje met allemaal middelgrote sloeps. Na een kwartiertje wachten mogen we instappen, veel woorden komen er niet uit, alleen de vraag welke halte we eruit moeten. Rialto had ik begrepen, mijn kaartje word geknipt en we vertrekken.

Na ongeveer 5 kwartier varen kom ik aan bij mijn stop, Rialto. Gelijk als ik de boot uitstap zie ik de mooie Rialto brug, je bent meteen echt in Venetie. Ik besluit maar even mijn google maps aan te zetten, ik heb gelukkig een reisbundel van 125 mb dus dit moet even lukken, ik he al gemerkt dat de mensen niet erg behulpzaam, sociaal en taalvaardig zijn als het om de engelse taal gaat dus doe geen moeite om te vragen of iemand weet waar ik mijn hotel kan vinden.

Gelukkig is mijn hotel maar 1,5 km lopen vanaf waar ik uit gestapt ben. Het is een mooie dag maar ik ben kapot van de dag en avond ervoor, de korte nacht en het zoeken naar de juiste bordjes. Ergenis maakt mij altijd moe haha.

Alle straatjes in Venetie zijn best heel erg smal en hobbelig, tussen de straatjes door vind je bruggetjes waar je overheen moet, kortom rolkoffertjes zijn niet heel handig daar.

Na ongeveer 20 minuten lopen heb ik mijn hotel gevonden. De trots die ik voel, elke keer als ik mijn hotel weer redelijk snel vind in een stad waar ik nog nooit geweest ben, blijft leuk. Aangezien het nog vroeg is, 10:00 sochtends meld ik mij bij de receptie met de boodschap dat ik snap dat het vroeg is en dat ik weet dat ik mijn kamer nog niet in mag waarschijnlijk. De meneer achter de balie is heel erg vriendelijk, je bent nooit te vroeg, zegt hij in foutloos engels, ik voel mij gelijk welkom. Ik word ingecheckt, en hij wijst mij de badkamer aan het einde van de gang, voorbij de ontbijtzaal. De hint is duidelijk, I look like a mess!!! haha

Ik fris mezelf op en installeer mezelf in de lobby op een comfortabele bank. Even zoeken naar een offline navigatiesysteem want ik ga het hier niet redden met een kaartje. De infrastructuur is knap in elkaar gezet maar totaal niet op de vertrouwen zoals in Londen en Parijs het geval is. Daar vind je gewoon elke 250 meter een metrostation en hoef je alleen maar het metrostation naast je hotel en de route van de metro naar je hotel te onthouden, dan vind je deze altijd terug. Hier is dat iets anders heb ik al gemerkt op mijn wandeling naar mij hotel. De wifi is erg goed dus ik weet google maps offline binnen te halen. Echter merk ik dat alle adressen op het kaartje van het hotel net even anders worden geschreven als in het navigatiesysteem. ZUCHT

Als ik na een uurtje besluit toch maar de stad in te lopen en mijn koffertje bij de receptie achter te laten, komt de vriendelijke meneer van het hotel mij vertellen dat mijn kamer gereed is. Ik word naar mijn kamer gebracht door deze meneer, heel aardig. Het is een mooi hotel, klassiek ingericht met barokgordijnen en behang.

Het is een schattige kleine kamer met een 1 persoonsbed. Dat is 15jaar geleden dat ik in een 1 persoonsbed heb geslapen. Ik besluit even te douche, helaas is het mechanisme waar mijn douchekop aan vast hoort te zitten een beetje stuk, ik ga dan maar in bad. Toen ik uit bad kwam was ik zo moe dat ik in bed ben gaan liggen en heb ik tot de volgende ochtend (ja van 13:00-05:00) geslapen. Dat had ik even nodig.

Zaterdagochtend stond ik al om 6:45 voor de ontbijtzaal te wachten tot deze open ging. Om 7:00 ben ik dan ook gaan ontbijten en om 7:30 liep ik buiten, gewapend met mijn offline navigatie, muts op mijn hoofd en sjaal om. Het regent vandaag helaas. Ik beluit naar Piazzo Sint Marco te gaan, een schitterend gebouw, onderweg zie ik veel van Venetie en ik kijk dan ook mijn ogen uit. Wat een mooi plaatsje is dit! Ik maak superveel foto's. Op den duur word ik gek van de regen die steeds tijdens het navigeren op mijn telefoon komt en besluit ik toch maar een paraplu te gaan kopen, maar wel een leuke. Een licht blauwe met engeltjes word het :) Ook koop ik schoenhoezen. deze had ik al bij menig voorbijganger gezien, te wanstaltig voor woorden maar het werkt wel want mijn schoenen zaten al aan het doorweekte aan. Ik slenter nog wat door de stad en besluit halverwege de middag weer lekker naar mijn hotel terug te keren.

Venetie heeft veel leuke winkeltje, zowel voor kleding als voor souvenirs. Wat ik kenmerkend vind is de winkeltjes die alleen maar dingen verkopen van 1 en dezelfde prijs. 8 euro, 10 euro en 20 euro winkeltjes. Ook zijn alle souvenirs en maskers spot en spot goedkoop. Ik heb 6 magneetjes voor 5 euro en 3 maskermagneetjes voor 5 euro. Ook heb ik 3 super mooie maskers gekocht voor samen maar 8 euro. Ongelofelijk!

Die avond ga ik opzoek naar een restaurantje dichtbij mijn hotel. Het meeste zit vol, toch vind ik er 1 die nog een tafeltje voor 1 vrij heeft. Ik kom het restaurant binnen en vraag om een tafeltje voor 1. De ober glimlacht en zegt, no two en geeft 2 aan met zijn vingers. Ik zeg nee ik ben in mijn eentje dus echt 1 sorry. Hij zegt weet no two. Ik glimlach en herhaal mezelf ook. Dan zegt hij, nee maar ik doe gezellig met je mee hoor. Ik moet lachen en ga zitten aan het tafeltje die mij gewezen word. Ik eet een lekkere spaghetto bolognese en een tiramisu die volgens de 2e ober door hem zelf gemaakt is. De tiramisu is daar heel anders dan wij hem gewend zijn. Hij is zachter van structuur, minder alcohol in de bodem, kortom ik vind het veel lekkerder.

De volgende dag, heb ik een tourist travel card gekocht waarmee je binnen Venetie onbeperkt met de boot kan reizen. Ik heb voor mijn gevoel '' alles '' gezien. Veel verschillende dingen.

Savonds heb ik bij het restaurantje naast het hotel lekker een quattro stagioni en tiramisu afgehaald, een heel leuk gesprek gehad met de eigenaar van dat restaurantje gehad over toen hij in Amsterdam was, hoe glad het wel niet in de winter kan worden en dat Venetie nou niet echt mooi is volgens hem. Ik eet lekker mijn pizza en tiramisu op, op mijn hotelkamer en ga weer lekker optijd slapen.

Maandag moet ik om 11:00 uitchecken. Ik besluit naar Lido te gaan. Het ''vaste'' land van Venetie waar ook het strand moet zijn. ik gebruik mijn tourist tavel card voor de lange bootreis naar Lido van 1,5 uur. Aangekomen moet ik daar naar de andere kant van de kust lopen voor het strand. Dit is echt een heel ander Venetie. Het ziet er meer uit als een badplaats in Mallorca of Tenerife. Brede straat, auto's, bussen etc.

Op het strand aangekomen installeer ik mijzelf op een soort trap waar meer mensen lekker met een boek of tijdschrift zitten. De zon schijnt goed en warm, en de thermometer geeft 20 graden aan. Heerlijk in een hempje en mijn schoene uit lees ik 100 pagina's uit mijn boek. Wat een fijne manier om je weekend mee af te sluiten.

Ik besluit optijd richting de boot richting het vliegveld te lopen. Ik dacht dat ik hier met mijn tourist travel card mee kon reizen maar helaas. Na 45 minuten bezig te zijn geweest om aan het juiste kaartje, de juiste halte en de juiste boot te komen, die ook nog eens niet al vol zat ben ik onderweg. De zon gaat ondertusen al onder en ik weet een paar mooie foto's te maken van de zonsondergang op het water. Ik heb het idee dat het bootje een beetje stuk is want we varen wel heel erg langzaam. Na meer dan 1,5 uur varen kom ik aan op het vliegveld Marco Polo. Eenmaal mijn koffertje te hebben gedropt en door de securitycheck te zijn geweest installeer ik mij op de meest comfortabele vliegveldstoelen waar ik ooit op heb gezeten.

Ik heb een super heerlijk weekendje gehad! Volgende maand Rome, wie weet wat dat dan weer brengt!

Stay Tuned! To be Continued.....