16. mei, 2019

Lost in Japan 29 april t/m 14 mei 2019

De afgelopen 2 weken heb ik samen met mijn vader in Japan doorgebracht. Na 4 jaar geleden in 2015 in dezelfde periode 5 dagen Tokyo te hebben bezocht wilde we eigenlijk allebei wel meer van dit fantastisch mooie land zien.

Op 29 april vertrekken we einde van de ochtend naar de luchthaven. Mijn vriend brengt ons weg met mijn auto. We vliegen om 15:00 uur. Na mijn vriend gedag te hebben gezegd (oke het is maar 2 weken maar toch!) vertrokken we volledig op schema met KLM richting Narita Airport Tokyo. We hadden extra beenruimte bijgeboekt en dit is wel heel erg prettig op een vlucht van rond de 11 uur. In Japan is het tijdverschil +7 uur. Dat wil zeggen dat wij de volgende dag in de ochtend lande omstreeks 8 uur sochtends. Omdat wij, via personal Touch Travel, ook een Japan Rail Pass hadden geboekt, moesten we eerst op de luchthaven deze verzilveren en ''activeren''. Na een korte wachtrij krijgen wij de Japan Rail Pass met validatie stempel erop overhandigd. We kunnen nu 14 dagen lang onbeperkt reizen op alle treinen die onder JR (JapanRail) vallen. Dit is het grootste gedeelte van het openbaar vervoer op rails, dus trein en metro, en soms zelfs ook bussen en boten. We reizen met de pass naar Kamata, een wijkje net buiten het centrum van Tokyo. Ook in Tokyo geld net als in Parijs en Londen dat echt in het centrum van de stad zitten bijna niet te doen is. Het is vaak extreem duur, niet hoger in kwaliteit en erg luidruchtig en druk. Kamata is 3 haltes verwijderd van Tokyo Centraal station en aan reizen met de metro en trein ontkom je eigenlijk in geen enkele grote stad als je het mij vraagt. Ons hotel bevind zich 1 straat van het station vandaan. Omdat je natuurlijk in Japan buiten Europa bent kun je je internet op je mobiele telefoon niet binnen je bundel gebruiken. Sterker nog, de prijzen van het gebruiken van internet maar ook van bellen en SMS is erg hoog en dus ook sterk af te raden. Gelukkig loop Japan erg voor op het gebied van WiFi, en beschikt dan ook nog eens bijna overal over hele hoge kwaliteit WiFi. Elk station, bijna elke trein en bijna elke wijk heeft wel een WiFi netwerk. De truc die ik snel ontdekte is om je navigatie in te stellen wanneer je Wifi heb. Vervolgens draait je Google-Maps op je GPS verder en onthoud hij de route die je heb ingesteld zonder internet verbinding. Dit heeft ons de hele vakantie een hoop gebracht. Ondanks dat het hotel nog geen 500 meter bij het station van Kamata af lag was het fijn dat we wisten welke kant we op moesten. Eenmaal in het hotel was het nog vroeg en konden we nog niet de kamer betreden. Dit kon echt pas om 14:00 uur. We hebben onze bagage achter gelaten in het hotel en zijn de buurt gaan verkennen. Al snel vonden we in het kleine maar leuke winkelstraatje een leuk koffietentje waar ook gegeten kon worden en tot mijn vader zijn grote blijdschap een rokersruimte met zitgelegenheid aanwezig was. We hebben daar een bord pasta besteld en deze lekker opgegeten. Omdat we beide een nacht hadden doorgehaald in het vliegtuig en het natuurlijk een +7 tijdverschil is zijn we vroeg naar bed gegaan. De volgende dag hadden we een dag in Disney Tokyo gepland en daar wilde we wel fit voor zijn natuurlijk. Disney Tokyo is uiteraard goed te vergelijken met andere Disney parken maar tegelijkertijd erg goed aan te zien dat je in Japan bent. De kleuren zijn feller en de personages energieker. De parade was dan ook erg leuk om te bekijken en geeft je gelijk al een hele vrolijke sfeer.

We verbleven 4 nachten Kamata en hebben erg veel gezien in en omTokyo. We zijn bijvoorbeeld ook met de trein naar Mount Fuji geweest. Omdat het nog geen hoogseizoen was en wij maar tot zaterdag in Kamata verbleven reed er geen bus naar de berg zelf. Dit gebeurd alleen in hoogseizoen en in het weekend buiten het hoogseizoen. We hebben een groot stuk gelopen in het dorpje, waar het erg rustig was, en hebben continue de heilige berg voor ons gezien. Bij een kleine lunchroom hebben wij een heerlijke sandwich gegeten en wederom mocht mijn vader binnen roken, er werd direct een asbak op tafel gezet. De tegenstijdigheid op het gebied van roken is in Japan erg bijzonder. Hier later meer over.

Ook zijn we in het centrum van Tokyo geweest waar bijvoorbeeld de ''elektronica wijk'' te vinden is. Hier vind je veel winkels met allerlei elektronica maar ook heel veel speelhallen. Ondanks dat Japan enorm voor loopt op het gebied van spelcomputers en home entertainment worden de speelhallen in Japan enorm goed bezocht. Pachinko hallen zijn een apart soort speelhallen waar alleen het spel ''Pachinko'' gespeeld word. Zelfs voor mijn vader, iemand die meer dan 25 jaar met speelautomaten gewerkt heeft, is het onduidelijk wat precies het doel van het spel is. Ja zoveel mogelijk metalen balletjes winnen voor geld, maar hoe je dit doet is niet echt duidelijk. Het geluid in deze hallen in oorverdovend en wij kunnen dan ook niet begrijpen dat de meeste mensen hier urenlang kunnen doorbrengen.