5. aug, 2019

Italian Road Trip 2019

Dit jaar zijn we 2 weken met de tent naar italië geweest. Zonder een duidelijke planning en met slechts de eerste overnachting geboekt werd ik vrijdag 12 juli door Kenneth opgehaald van mijn werk met een auto vol met spullen om onze rit naar Genua te beginnen. Een rit van 12 uur.

Genua;

Rond 18:00 haald Kenneth mij op van mijn werk. Hij heeft mij daar 'sochtend afgezet om mij met een uiterst precies ingeladen KIA Picanto op te halen. We hebben even overwogen om met Kenneth zijn busje te gaan, echter is deze een stuk minder zuinig (en wij eten ons geld liever op als dat we het vertanken) en kan je hierbij de stoel van de passagier niet plat genoeg leggen.

Wij rijden in 1 stuk door, zowel héén áls térug. Dit betekende deze keer dat wij ongeveer 1100 km moesten afleggen. Met stops erbij betekend dit ongeveer een rit van +/- 12 uur. Bij elke tankbeurt, gemiddeld elke 3 uur, wisselen wij af en kan de ander slapen. Kenneth begint meestal met rijden. Eenmaal in Duitsland kruip ik achter het stuur en kan ik, nu het eenmaal donker is, lekker doortuffen.

Onderweg eten we, als in traditie bijna, een zigeunerschnitzel met saus en patat. Wat wij allebei gemeen hebben is dat we ons gelijk op vakantie voelen. De vakantie begint bij ons echter zodra wij de voordeur achter ons dichttrekken en vanaf dat moment denken we allebei eigenlijk niet meer aan thuis en werk. We zijn echt weg dan!

Tijdens zonsopgang rijden we het prachtige centrum van Genua in. Door de versprongen wegen op het knooppunt en het uitzicht over het water is dit werkelijk betoverend. Zo word ik langzaam wakker in de auto terwijl Kenneth, zoals gepland, navigeert door de drukke stad.

Kenneth had al een parkeergarage gevonden op korte afstand van het hotel. Het is een oude niet moderne parkeergarage waar misschien maximaal 15 tot 20 auto's kunnen staan. Zo eens waarbij je je sleutels achter laat zodat ze meerdere auto's voor elkaar kunnen zetten en die weer kunnen verplaatsen als dat nodig is. Het is echter heel goedkoop en een andere optie is er niet. Op dit soort momenten is het voor mij een hele goede les om dingen los te laten. En dit lukt gelukkig ook steeds beter.

We komen in het hotel aan waar een super vriendelijke vrouw achter de receptie ons te woord staat. We kunnen nog niet de kamer in, gezien het vroege tijdstip, maar we kunnen ons opfrissen in een gezamelijke badkamer op de eerste etage en onze bagage achter laten in de bagageruimte wat lijkt op een vroegere feestzaal. Zo gezegd en zo gedaan, ze geeft ons nog een kaartje mee waar ze allerlei dingen heeft omcirkeld en vriendelijk leuke weetjes en tips over heeft gegeven. We lopen de stad in en genieten van de zon die al lekker warm begint te worden. Als we lang het ''sea life'' van Genua lopen besluiten om daar naar binnen te gaan. Dit hebben wij nog nooit samen gedaan en lijkt ons wel leuk om te doen. We zien hier allerlei prachtige maar ook hele enge zeedieren. We lopen hier zeker 2 uur in de ronte.

Verder lopen we heerlijk door Genua en kijken we onze ogen uit over het water en omhoog naar de mooie gebouwen. Wat is Italië toch mooi!

Bloemenriviera

De volgende dag besluiten we niet langer te blijven maar door te rijden om te bloemenriviera te bekijken. Door heuvellandschappen banen we ons een weg in het kleine auto'tje. Bij 1 van de dorpjes komen we bij een sapbarretje. Een vriendelijk meisje die goed engels spreekt vraagt ons of we op de hoogte zijn van het verwachtte noodweer. We kijken verbaasd aangezien het prachtig weer is tot dan toe. Ze laat ons een brief van de plaatselijke gemeente zien waarin word uitgelegd dat ze de winkel de volgende dag maar gesloten moeten houden met oog op noodweer en overstromingen, opzich logisch onderaan een berg. We waren van plan om daar onze eerste nacht in de tent door te brengen maar moeten dus nu een ander plan trekken.

We besluiten om naar Pisa te rijden, helemaal aan de andere kant eigenlijk als waar we heen zouden gaan. Vanuit daar zullen we naar Rimini gaan.

Pisa;

Eenmaal in Pisa aangekomen rijden we, opweg naar het hotel wat we in de auto even snel geboekt hebben op booking.com langs de scheve toren van Pisa. Iets wat eigenlijk iedereen wel vanaf dat ie zich kan herinneren kent, van het spel, van de tv, uit een liedje of een boek. Toch is het dan bizar om het in werkelijkheid te zien. Het lijkt wel of een sprookjesboek is uitgeklapt. We zetten de auto in de buurt neer en lopen naar het toeristische gebied rond de toren. We zijn daar lange tijd, net als alle andere toeristen bezig met het maken van leuke effect foto's met de toren. Duwen, trekken, noem het maar op. We nemen ons voor ons even op te frissen en even te gaan liggen in het hotel. Ook daar worden we vriendelijk onthaald in het hotel. Echter zijn we zo moe van de 2 volle dagen rijden, en heuvels op en af lopen in de bloemenriviera én Genua dat we in slaap vallen en ons er niet meer toe kunnen zetten de deur uit te gaan voor een Pizza.

Rimini Kamperen;

De volgende dag rijden we door naar Rimini. Een toeristische en bekende kustplaats. Kenneth heeft hier een leuke camping uitgezocht. Helaas regent het als we aankomen. We wachten een klein uurtje in de auto op de plek die we hebben toegewezen gekregen voordat we de tent opzetten. We kijken onderwel Netflix op de tablet. Noem mij een rare maar zoiets vind ik gewoon romantisch. Daar kan geen sterrenhotel tegenop!

Het is een leuke camping met een winkeltje, direct aan het strand en een boulevard. We vinden, zodra het droog is, een leuk restaurant aan het strand en eten daar een heerlijke pasta. We verblijven een paar dagen in Rimini. We rijden een stukje door langs de boulevard, nemen de bus naar het reuzenrad 'savonds (waar we sowieso niet ingaan omdat Kenneth hoogtevrees heeft helaas) en eten daar bij een super gezellig restaurantje. We spelen wat spelletjes in een klein amusementshalletje (wederom traditie als we op vakantie zijn en zoiets tegen komen) en nemen de bus weer terug naar de camping.

We zijn een ster geworden in de tent opzetten en ook het afbreken gaat gestroomlijnd. We weten beide wat we moeten doen en doen dit eigenlijk zonder elkaar in de weg te lopen.

Venetie;

We rijden door naar Venetië. Via een afgelegen industrieterrein achtig gebied komen we aan bij de camping die aan het water ligt. Hier is de ''terminal'' naar Venetië aanwezig aangezien er in Venetië géén auto's rijden. Hier worden we wederom heel vriendelijk ontvangen bij de receptie. Alles is heel relaxed op deze camping. Je laat 1 paspoort achter, er word je aangewezen waar je ongeveer mag staan en waar niet en je mag afrekenen als je weer weg gaat. Je hoeft niet te melden hoelang je denkt te blijven.

Wederom zetten we met een grote glimlach de tent op, weer een stukje sneller als in Rimini. Elke keer is het weer alsof je je eigen huisje bouwt. Het voelt zo gezellig om je bed op te maken en daar 'savonds weer lekker in te gaan liggen. We gaan boodschappen doen bij een grote supermarkt in de buurt en ook dit is super gezellig en genieten wij optimaal van. We gaan die avond lekker barbequeen voor de tent. We hebben onze eigen vouw BBQ bij ons en deze blijkt optimaal te werken. Mensen die langslopen zie je kijken en glimlachen, want wat ziet het er gezellig uit.

We bezoeken de stad van Venetië. Ik ben hier eens eerder geweest, alleen, in november. Oké dit is dus totaal anders als dat je in de zomer gaat. Ik herkende er eigenlijk niks meer van. De drukte veranderd de stad compleet. Toen ik er was, was de straat bedenkt met een laagje overstromingswater en bijna geen mensen te zien. Nu kon je over de koppen lopen, maar was het wel droog. Het Sint Marco plein had ik gezien, maar had ik een hele andere herinnering aan dan het gene wat ik nu aantrof. Ondanks dat hebben we hier heerlijk rondgekeken. We hebben (ook traditie) gegeten bij HardRock Café en ons verplaatst met de waterbus.

Garda;

Na Venetië gaan we door naar het Gardameer. De camping waar Kenneth een groot deel van zijn jeugd gecampeerd heeft met zijn familie. Ik vind het heel bijzonder om zoiets mee te krijgen van hem. Je gaat toch een soort van terug in de tijd en neemt iemand uit je toekomst hierin mee. Het is een hele leuke en goed verzorgde camping. Alle gemakken voorzien. Het is wel heel druk en dus hebben we keuze uit 2 plekken. We kiezen de grootste plek die minder bij het strand aan ligt. We merken gelijk al hoeveel Nederlanders op deze camping verblijven. Bizar echt! Vanaf de camping is het een minuut of 20 lopen naar het stadje. Hier vind je een boulevard met restaurants en winkeltjes die allemaal tot minimaal 22:00 uur open zijn.

We genieten van lekker eten en heerlijke ijscoupes. Op dit soort momenten kan ik mij niet voorstellen waarom mensen met miljoenen op de bank nog werken. Dit is toch alles wat een mens nodig heeft? Maar daarom ben ik waarschijnlijk niet rijk. We verblijven een aantal nachten op de camping, koken voor de tent en ontbijten elke ochtend met een gebakken eitje. Wederom, zo gezellig. We eten bij een restaurant waar Kenneth goede herinneringen aan heeft en hij laat me van alles zien en verteld allerlei verhalen die daarbij horen. We besluiten hier later als gezin zeker terug te komen.

Lugano;

Na een paar nachten vertrekken we alweer naar onze laatste bestemming. Het Lugano meer. Vorig jaar zijn wij hier op donderdagavond heen gereden om er vervolgens na 2 overnachtingen weer vandoor te gaan. We waren gewoon even op bezoek bij Kenneth zijn familie. Zij staan daar al jaren met de caravan en hebben daar ook een bootje liggen. Vorig jaar was dit super leuk waardoor we hebben besloten daar ook nog 5 dagen heen te gaan. Ondanks dat we pas 1,5 week op pad zijn lijkt het wel al maanden. We zijn zo los van alles thuis dat het voelt alsof alles alleen nog maar nu is en niet achter ons. We hebben 5 super fijne en relaxte dagen. Na de eerste nacht moeten we verhuizen omdat er geen plek voor 5 dagen beschikbaar was bij aankomst maar wel 1 voor 1 en dan 1 voor 4 dagen. Makkelijk als we zijn regelen we het op die manier. We zijn immers met vakantie.

Op zaterdagavond rijden we rond 22:00 uur terug richting Nederland waar we rond 7:30 aankomen. We rijden lekker door. We hebben nog een soort gelijke roadtrip gepland in Oost-Europa en Zuid-Europa voor de toekomst. Wanneer? Nog geen idee, maar 2022 vermoeden we er waarschijnlijk wel tijd voor te hebben ;)

Stay Tuned... Tu be Continued...