22. apr, 2020

Verjaardag én Jubileum in Lissabon 13 t/m 17 maart 2020

Vlak voor alle CORONA maatregelen zijn kenneth en ik nog op het nippertje een weekend weg geweest. Dit was voor de jaarlijkse traditie voor ons jubileum én kenneth zijn verjaardag.

Dit jaar lag dit weekend net vóór kenneth zijn verjaardag. Op vrijdag 13 maart is kenneth mij, zoals altijd met deze traditie ophalen van mijn werk. Zo verspillen we geen tijd en kan het weekend gelijk beginnen. Ik verzin over het algemeen de indeling voor alles wat we doen en kenneth weet dit pas op het moment zelf of kort van te voren.

Dit weekend had ik een hoop verschillende dingen gepland. We begonnen met een etentje bij een marrokaans restaurant in Nijmegen. Vorig jaar zijn we tijdens dit weekend in Marrakesh geweest het leek mij een leuk moment om hier even op deze manier op terug te blikken.

Na heerlijke gegeten te hebben van de typische marokkaanse gerechten die wij herkenden van onze reis rijden wij door naar Pathé Nijmegen waar wij de film Bloodshot kijken. Om ook dit wat specialer te maken had ik het zogehette VIP arrangement geboekt. Hierbij koop je een duurder kaartje en maak je gebruik van allerlei extra's. 1 van die extra's is dat je 2 uur vóór de film begint toegang heb tot de VIP lounge. Hier kun je onbeperkt gebruik maken van diverse hapjes en drankjes, en ook deze meenemen naar de zaal. Een soort all-inclusive deal dus eigenlijk. Hier hebben we heerlijk met een kopje koffie een stukje taart gezeten tot de film begon. Ook kun je gebruik maken van een garderobe en zit je op een speciale rij achter in de zaal met extra brede comfortabele stoelen met extra beenruimte. Helaas heeft niet elke Pathé deze mogelijkheden maar als je eens bij deze Pathé in de buurt bent is het absoluut een aanrader!

Na de film zijn we naar ons hotel gegaan. We verbleven in het Arresthuis in Roermond. Dit is een oude gevangenis die door van der valk helemaal is omgebouwd tot een hotel. Met alle oude details in ere gehouden heb je in de gang bijna echt het idee dat je in een gevangenis bent. De kamers bevinden zich in het cellenblok met dikke stalen deuren en trappen. Oude details zoals sleutels bevinden zich in de decoraties.

We worden bij de receptie onthaald met een glas champagne. De kamer is ook duidelijk een cel geweest. Tralies voor de ramen maar ook de indeling en de industriële look maakt het helemaal af. Op de badjassen staat zelfs op de achterkant een bedrukking wat lijkt op dat van een gevangenis uniform. Ik heb van te voren geregeld dat onze kamer versierd is. Dit heeft het personeel van het hotel perfect gedaan. met ballonnen, een ''happy birthday'' slinger en andere versiering is de kamer echt compleet. Ook hebben ze op mijn verzoek onze lievelings taart namelijk red velvet op de kamer gezet van de lokale banketbakker. We hebben heerlijk geslapen. 'sochtends kregen wij ontbijt op bed. De inhoud van dit ontbijt hebben we bij inchecken mogen uitzoeken en is erg uitgebreid. Door een vriendelijke roomservice medewerker aan onze kamer gebracht. We hebben heerlijk op bed ontbeten en toen we nog wat vleeswaren en pindakaas miste kwamen ze dit direct brengen.

Na uitchecken reden we in een klein kwartiertje naar outlet Roermond. Een outlet shoppingmall met allerlei verschillende soorten winkels, vooral mode zaken. Ik vind dit een prettige plek om te winkelen omdat alles ruim is opgezet en er netjes uit ziet. Er is voldoende plek om even te zitten, dure en voordeligere winkels liggen door elkaar en er zijn allerlei soorten eettentjes. Na hier lekker in het zonnetje te hebben gelopen, het was al rustig vanwege het opkomende CORONA verhaal, zijn we doorgereden naar Maastricht. Ook hier zijn wij eerder geweest tijdens één van onze tripjes en dus wederom een kleine trip langs memory lane. Omdat veel dingen gesloten waren hebben we hier een hele lekkere burger gegeten bij een leuk zaakje. Ik had een burger met sla i.p.v. een broodje, #koolhydraatarm, erg lekker!

Omdat we nog een uurtje moesten rijden naar ons volgende hotel zijn we in de auto gestapt. We verbleven in hotel brussel airport, tevens van van der valk. Dit hotel hebben wij ook gebruikt toen we vorig jaar naar Marrakesh gingen. Vliegen vanaf Brussel is vaak voordeliger dan vanaf Schiphol. Vaak scheelt het niet voldoende om er helemaal voor naar Brussel te rijden, gezien je dan ook je auto daar moet laten natuurlijk. Maar zo in aanloop naar het vliegveld allerlei leuke plekken bezoeken is  natuurlijk ideaal. Wat zo fijn is aan dit hotel is dat zij een Sleep, Park, Fly Arrangement hebben. Dit houd in dat je auto 14 dagen geparkeerd mag staan in de afgesloten parkeergarage onder het hotel wanneer je tenminste 1 nacht in het hotel overnacht. Tevens gebruik je gratis de airport shuttle van het hotel naar de vertrekhal waardoor je totaal geen omkijken heb naar je auto. Omdat bijna alles een verassing is op dit weekend voor Kenneth vertel ik hem d.m.v. een brief met foto hints dat we de volgende ochtend naar Lissabon gaan. Dit was 1 van de bestemmingen op onze travelbucketlist dus uiteraard werd dit met enthousiasme ontvangen :)

Door de Corona maatregelen was het ontbijtbuffet gesloten, echter vlogen wij de volgende dag al om 7:00 uur en was hierdoor sowieso geen tijd voor ontbijt in het hotel. Vroeg in de morgen, op zondag, vertrokken wij met de airportshuttle naar het vliegveld. Een kort ritje in een klein busje. Na een typisch vliegveld ontbijt (vette panini en een flesje drinken) begonnen wij te boarden. Het vliegveld was rustig en we hadden alleen handbagage. Dit ging dus super snel en we maken er inmiddels een soort sport van om niet al te veel tijd van te voren op de luchthaven aan te komen waardoor de wachttijd zo kort mogelijk is.

Na een probleemloze instap in een halfleeg vliegtuig vlogen we in ruim 2,5 uur naar Lissabon. Eenmaal in Lisabon checken we eerst in in het hotel. We verblijven in hotel Patria. Een klein boutique hotel dichtbij de metro en niet ver van de luchthaven. Het valt ons op dat het best rustig is op straat. Ondanks dat de winkel merendeels gewoon open zijn. Gezien het zondag is vinden we het niet vreemd sommige winkels gesloten te zien. We kunnen helaas nog niet onze kamer is aangezien het nog vroeg op de dag is. We laten onze bagage achter en gaan opzoek naar een écht ontbijt.

Kenneth is altijd de reisleider. Vroeger was ik dit altijd met andere gezelschappen maar omdat hij er zo goed in is heb ik het leren loslaten. Dit is enorm fijn als je altijd de controlefreak bent en alles in de hand wil houden. Soms moet ik wel om mezelf lachen omdat ik geen enkel gevoel van navigatie heb en dus geen idee heb waar ik mij bevind en waar het hotel is. Maar Kenneth weet dit wel en weet binnen een halve dag al heel veel dingen zonder navigatie te vinden. Jaloersmakend vind ik dat!

We besluiten naar de kust te gaan, dit is vanaf de halte waar we uitstappen nog een stukje lopen, heuvel op en af. We  bereiken de kust en vinden een gezellig tentje met een leuk terassje. Het is mooi weer en de zon schijnt. Voor het eerst kan de jas uit dit jaar! We bestellen ieder een lekker broodje en een schaaltje patat van zoete aardappel. Dat laatste valt vooral erg bij ons in de smaak. In combinatie met de verse sinaasappelsap is de inmiddels lunch compleet.

Traditiegetrouw zwerven we lekker door de stad en bekijken we van alles wat we tegen komen. We bezoeken uiteraard meerdere keren de starbucks voor een ''Venti Caramel Machiato'' en soms een stukje cake, cheescake of muffin.

Omdat veel dingen gesloten zijn en we ook eigenlijk einde van de dag wel moe zijn besluiten we na het inchecken, douchen en even te hebben uitgerust dat we de kamer niet meer uitgaan. Wij nemen altijd onze Chrome-cast mee als wij in een hotel overnachten en het is altijd weer een fijne verassing als het wifi-netwerk in het hotel toereikend genoeg is. Sommige mensen zullen zich afvragen waarom je wil netflixen als je op vakantie bent maar voor ons is dit een gevoel van thuiskomen. Hierdoor maak je al snel van je hotelkamer een thuis en voegt dit echt iets toe aan het vakantiegevoel.

We bestellen 2 pizza's via uber eats en eten deze, wederom traditiegetrouw op, op bed. We kijken films en serie op netflix en gaan na een lange dag heerlijk slapen.

Hotel Patria is zoals gezegd een klein boutique hotel. We zitten op de 1 na bovenste etage. Op de bovenste etage bevind zich de ontbijtruimte. De kamer is keurig en van alle gemakken voorzien inclusief waterkoker. De waterdruk in de douche is goed en er kan een raam open (wat ik toch ook altijd wel lekker vind). Met 1 trap naar boven komen we de volgende ochtend in de ontbijtruimte. Ook dit ziet er super netjes uit en we worden vriendelijk begroet door het personeel. Door de al teruglopende toerisme is het rustig in het hotel. We zitten alleen in de ontbijtruimte. Het ontbijt was simpel maar prima en compleet. Je kunt bij het raam heerlijk naar buiten kijken en we genieten van het rustig beginnen van onze dag.

Helaas blijkt dat de hop-on-hop-off bussen vanaf die dag niet meer rijden als maatregel voor de verspreiding van corona. Dit vinden we uiteraard jammer, gezien het een terugkerende factor is in onze tripjes en het, zeker met mooi weer, een fijne manier is om je in een grote stad te verplaatsen. Gelukkig denken wij niet in problemen en gaan we er gewoon lekker op uit.

We wandelen veel door verschillende delen van Lissabon en bezoeken verschillende winkel en winkelcentra. Ook die avond besluiten we door het teruglopende aanbod van restaurants lekker op de kamer te eten en bestellen we Indiaas eten voor de verandering. Een enorme koolhydraten bom #carbfest maar oh zo lekker.

De volgende dag ontbijten we uiteraard weer in het hotel en maken we ons klaar voor nog een klein dagje in Lissabon. We vinden het jammer dat we weer naar huis gaan, ondanks dat er veel dingen anders zijn. Wij hebben het talent om binnen 48 uur ergens ons ''thuis'' te maken. Door Kenneth heb ik dit nog beter onder de knie gekregen en voel ik mij dus onmiddelijk op mijn plek als wij samen ergens neerstrijken. Een tekst uit een oud liedje luid; ''You are my home. Wherever you are, that's where I'm meant to be''. En dit is in ons geval ook echt zo. Dit geeft mij veel rust. Ik ben nooit verhuisd in mijn leven maar hierdoor weet ik dat het niet uitmaakt waar ik terecht kom, en dat geeft een enorm gevoel van vrijheid.

We besluiten dat we nog een paar dingen moeten zien en absoluut in zo'n klein geel oud trammetje willen rijden. Deze trams zijn enorm oud en duidelijk nog echt in oude staat. Hierdoor is het iets wat absoluut niet mag ontbreken als je een bezoekje brengt aan Lissabon.

Ooit heb ik gesolliciteerd bij Teleperformance. Een bedrijf dat Nederlandstalige klantenservice faciliteerd vanuit Lissabon. Een lang gekoesterde droom. We spelen met de gedachte hoe het zou zijn om hier een tijdje te wonen en te werken. En zo komen wij, wandelend, kletsend en starbucks bezoekend onze dag wel door.

Na onze bagage bij het hotel te hebben opgehaald vertrekken we richting de luchthaven. Hier merken we dat de maatregelen steeds meer merkbaar worden. Even denken we dat er een enorme rij voor de vertrekhal staat waardoor we sowieso onze vlucht niet zouden gaan halen. Gek genoeg roept dit nog steeds geen enkele vorm van paniek bij mij op, wat er vroeger wel geweest was, is nu gewoon volledig vertrouwen in dat het allemaal wel goed komt. Natuurijk denk je wel even van owke en dan. Maar we zijn beide niet moeilijk en maken er altijd wel wat van. Gelukkig  blijkt de lange rij een filtering te zijn voor de vluchten, alleen de meest recente vluchten mogen naar binnen om zo drukte en dus minder dan 1,5 meter afstand te voorkomen.

Probleemloos vliegen we, in een stuk voller vliegtuig dan op de heenreis, terug naar Brussel. Daar bellen we het hotel. We hadden al de boodschap gekregen dat de shuttle waarschijlijk niet zou rijden en we dan op kosten van het hotel een taxi konden krijgen. Het hotel regelt netjes een taxi voor ons en die is er vlot. We gaan met de auto richting Haarlem. Ook autorijden is samen altijd weer een feest. We hebben het altijd gezellig, stoppen onderweg voor een bekertje koffie to-go en kletsen over van alles.

Eenmaal in Nederland merken we dat er in die 4 dagen behoorlijk wat veranderd is. Winkels hebben maximaal aantal klanten, transparante schermen bij de kassa's en er word geadviseerd binnen te blijven. De taxichauffeur in Brussel vertelde ons dat het vliegveld zich opmaakt voor het sluiten van het niet noodzakelijke vliegverkeer vanaf vrijdag, we zijn dus net optijd (dinsdag) terug gekomen.

We zijn enorm dankbaar dat we dit weekendje nog weg zijn geweest en deze niet in het water is gevallen door alle Corona maatregelen. Helaas zijn we er ook achter gekomen dat onze reis naar Bali, 2 weken later, niet door kan gaan. Uiteraard balen we hiervan maar zien in dat dit ook echt niet verstandig was geweest. Gezien het niveau van de medische zorg daar, bereikbaarheid en hygiëne is het beter om in deze omstandigheden daar niet te zijn als toerist.

Voor 2 mensen waarbij reizen en weekendjes weg een 2 maandelijks terugkerend iets is, is het een gewoonte om altijd wel een reis of tripje in het vooruitzicht te hebben. Dit kan nu niet. In juli zouden we naar Italië maar ook dit zie ik zijn doorgang niet vinden. Helaas, maar we hebben er allemaal mee te maken.

Mijn schoonheidssalon is gesloten en mijn werk in hotels ligt stil. Mijn werk op kantoor gaat redelijk onveranderd door. Kortom, voor het eerst in 15 jaar werk ik gewoon 40 uur per week tijdens kantoortijden. Dit voelt voor mij als vakantie en enorm onwerkelijk. 'savonds kan ik gewoon mijn make-up afhalen en naar bed gaan, ik hoef niet te plannen wanneer ik mijn haar moet wassen vanwege tijdgebrek en elke avond eet ik samen met mijn vriend. Normale dingen zou je zeggen maar voor ons zo niet alle daags. 1 ding weet ik zeker, nooit meer terug naar toen.

Ik hoop dat we snel weer kunnen reizen en dat dat deel van ons leven snel weer normaal is. Verder lopen wij de deur normaal al niet plat bij sociale contacten en visite bij ons thuis komt al helemaal nooit voor. Ik mis het makkelijk even een bakkie doen bij mijn vader en er is een handje vol mensen die ik af en toe zie en nu helaas niet kan zien. Die mensen mis ik uiteraard, maar dat zijn er niet veel. Het reizen en de vrijheid die daarbij hoort, en uitzicht hebben op reisjes is het grootste gemis helaas, omdat je hier geen alternatief voor heb. Met mensen kun je bellen, op 1,5 meter wandelen of een videogesprek mee hebben. Reizen is Reizen.

Voorlopig dus even het laatste reisverslag, maar ik denk zo maar dat wanneer alles weer ''normaal is'' er veel meer reisverhalen komen.

Stay Tuned, Stay Safe, To be Continued....