24. aug, 2020

RoadTrip Italie 2020

Afgelopen april zouden wij naar Bali zijn gegaan. Helaas gooide corona roet in het eten en gingen wij dus niet! Omdat we hierdoor meer vakantietijd en geld over hadden besloten we de geplande week Italie te verlengen naar 2,5 week. Mijn schoonfamilie staat elk jaar 3 weken op de camping in Porlezza bij het Lugano meer en die stop maken we dus sowieso elk jaar even in augustus. We besloten los van die bestemming niks te plannen en reden vrijdag 23 juli rond 21:30 uur weg met ons nieuwe volkswagen transporter busje.

Zo trots op mijn vriend hoe hij dit busje helemaal klaar gemaakt had voor onze roadtrip. Met een omvormer erin zodat we een koelkast konden laten draaien en onze opladers gewoon in een stopcontact konden opladen tijdens het rijden, een jet ski achterin voor op het lugano en een tasje met lekkere dingen voor onderweg vertrokken we.

We rijden graag, allebei, en het liefste snachts als het om van die lange afstanden gaat. Het plan was onze eerste stop in Luzern Zwitserland te doen. We zijn tot nu toe alleen nog maar door Zwitserland heen gereden en 1x met het vliegtuig een weekend naar Geneve geweest. Zwitserland ziet er altijd prachtig uit vanuit de auto dus daar wilde verandering in brengen. Het originele plan was eigenlijk om via Frankrijk naar Italie te rijden. Maar helaas werden de berichten over Frankrijk omtrent Corona maatregelen en een dreigende lock-down steeds concreter. We besloten dus toch via Zwitserland te gaan. Echter naderde we rond 5 uur sochtends al de stad Luzern. Ondanks dat Zwitserland prachtig is besloten we door te rijden. Om de 3 uur tanken en wisselen we ongeveer met rijden zodat de ander even kan slapen of gewoon ontspannen. Na een rit van meer dan 12 uur en meer dan 1000 km komen we aan bij Iseo, een plaats dat ligt aan het gelijkname meer. We vinden vanuit de auto op onze telefoon Camping Covelo. Een camping aan het meer. Voordat we de camping uberhaupt op mogen rijden word via een voorhoofdthermometer, terwijl we in de auto zitten onze temperatuur gemeten. Dit was uiteraard goed al vraag ik mij nog steeds af hoe dat werkt gezien je niet in het lichaam meet en het buiten bijna 40 graden was. We gingen voor het eerst onze nieuwe tent opzetten.

De afgelopen 2 maanden zijn we meerdere malen op zondag op pad geweest om een nieuwe tent uit te zoeken. Onze vorige tent was nog uit mijn jeugd waar ik met mijn ouder 18 jaar geleden mee in Frankrijk kampeerde. Het was dus wel tijd voor een nieuwe. Alle nieuwe snufjes op het gebied van tenten hebben we voorbij zien komen en uiteindelijk ook gekocht. Een opblaastent van technisch katoen werd onze keuze. Deze tent heeft geen stokken maar buizen die je d.m.v. lucht dus opblaast en zo de tent opzet. Vooral in het geval van storm is dit ideaal omdat er dus geen stukken kunnen bezwijken onder de storm. De tent waait in het allerergste geval plat.

We hadden onze nieuwe aanwinst al 1x even opgezet in het park. Je wilt toch even weten hoe en wat en ook of alles erbij zit er alles heel is. Dit bleek gelukkig het geval. Traditiegetrouw timen we de duur van de tent opzetten d.m.v. een begin en eind post op instagram. Tussen 1 uur en 1 uur en 15 minuten staat de tent. We doen uiteraard rustig aan, we zijn immers op vakantie, en het zou dus ook sneller kunnen. Van helemaal niks op de plek tot een volledig ingerichte tent met opgemaakt bed in minder dan 75 minuten, suoer!

Een van de dingen die wij in het buitenland altijd erg leuk vinden om te doen is boodschappen doen samen. In Nederland zal je ons niet vaak samen in de supermarkt tegenkomen maar in het buitenland doen we dit heel graag. Compleet met mondkapjes op gaan we de supermarkt in.

Die middag besluiten we even af te koelen in het meer. Tijdens het zwemmen zie ik ineens een takje links van kenneth drijven. Het drijft rechtop in het water. Kijk nou eens links van je, zeg ik nog heel rustig, maar op dat moment zien we allebei dat het geen takje is maar een waterslangetje. Het feit dat deze rechtop in het water naar ons loopt te kijken maakt dat we ons met alle soorten zwemslagen naar  het stenen trappetje begeven. Ik breek mijn versgegellakte grote teennagel nog op een steen in de haast maar ben blij als ik aan de kade zit. Ik weet dat deze slangetjes niets doen maar ik hoef ze toch niet bij me in het water. We blijven nog even lekker op de kant nakletsen terwijl we nog een 2e slangetje spotten. Savonds gaan we even naar het dorpje om gezellig, hoe kan het ook anders, een italiaans ijsje te halen. Omdat ik eigenlijk een tussenstopje is vertrekken we na 1 nacht alweer uit Iseo.

Na Iseo stranden we bij Camping International in Calambrone. Een camping direct aan het strand in deze kustplaatst. Ondanks dat de tent makkelijk opgezet en afgebroken is besluiten we voortaan overal 2 nachten minimaal te blijven. Bij aankomst op de camping word Kenneth al gelijk meegenomen door een man in een golfkarretje om een plek uit te zoeken. Ik wacht in de auto. Hij is al snel terug want we kiezen voor de plek vlak om de hoek bij de receptie. Bij aankomst op onze plek worden we gelijk begroet door een Duits duo. 2 heren met een caravan. Later merken we dat het waarschijnlijk (hetro)vrienden zijn die samen op vakantie zijn, ze bellen elke avond met hun kinderen merken we. Een van de eerste dingen die zij aan ons vragen is of wij iets te roken voor ze hebben. Kenneth en ik roken beide niet dus schudden nee. Verbaasd kijken ze ons aan, en vragen vervolgens twijfelachtig, but you are from Holland right? We kunnen erg lachen om deze stereotypering en beginnen met het opzetten van de tent. Ook hier staat de tent weer snel. Gezien de camping direct aan het strand ligt met alleen een weg ertussen en er een strandtent met bedjes bij de camping hoort besluiten we verkoeling te zoeken aan en in het water. Eenmaal terug blijkt het sanitair van deze camping nogal achterhaald. Niks is overdekt in gebouwen maar aparte hokje vanaf buiten zijn direct wc's en douches. Opzich prima. Echter schijn je wc's te kunnen afhuren voor prive gebruik, deze worden dan met een hangslotje vergrendeld. Dit maakt dat er weinig algemene wc's overblijven en die er overblijven zacht gezegd niet meer zo schoon eruit zien. 'savonds gaat we zelfs naar de wc bij het campingrestaurant om de onprettige uitziende pot te vermijden. Die avond heb ik helaas ook koud gedoucht omdat ik geen warm water uit meerdere douches wist te krijgen. De volgende ochtend legt Kenneth uit hoe dit kan. Het blijkt een lang verhaal over een paneel met lampjes en knopjes aan het begin van de douche, en een knop in de douches zelf die korte tijd warm water verzorgd. Ik vind kamperen heerlijk en ben niet erg veeleisend als het gaat om de faciliteiten. Maar dit heb ik in mijn hele leven nog nooit meegemaakt op een camping.

Het is al erg warm in Italie en we zijn nog niet eens heel zuidelijk. Dat belooft wat! De volgende dag bezoeken we het stadje Livorno. Een prachtige typisch italiaanse gebouwde stad waar we leuk rondkijken en winkelen. Onze camping ligt ook op een klein ritje van Pisa, en ondanks dat we hier vorig jaar al even zijn geweest besluiten we in Pisa te gaan eten. Bij een klein idylisch restaurantje met de Toren van Pisa op de achtergrond is de meest romantische setting toch wel compleet. Er zitten 2 jonge mannen op het plein met een behoorlijk professionele foto Camera. Ze lijken de toren te fotograferen maar we begrijpen niet helemaal waarom precies. We speculeren over waarom zij daar nu eigenlijk zitten en genieten van de rust op het plein en het feit dat wij de enige bij het restaurant en dus op het terrasje zijn. Halverwege het voorgerecht komt er een grote rode langharige kater aan ons tafeltje zitten. Aan het bandje met kokertje is duidelijk te zien dat hij van iemand is en hij ziet er ook goed uit. Waarschijnlijk weet hij precies waar en wanneer hij er moet zijn want hij komt van de andere kant van het plein helemaal naar ons lopen. Natuurlijk vind ik dit weer TE cute en geef ik hem een super klein stukje van mijn vlees. Als de toetjes gekozen moeten worden besluiten we ieder een ander toetje te nemen en beide te delen, zoals we wel vaker doen, maar aangezien we moeilijk kunnen kiezen besluiten we na die 2 toetjes nog een 3e toetje te delen. Ach wat maakt het uit we zijn op vakantie.

We besluiten voordat we vertrekken toch eens aan de 2 mannen te vragen wat ze daar nu precies zitten te doen. Ze zitten er inmiddels al 2 uur en lijken erg vriendelijk en toegankelijk. Ze vertellen ons dat er een bepaalde komeet zichtbaar zou moeten zijn maar dat zij al meerdere nachten daar zitten te wachten. De combinatie met de toren van Pisa maakt het perfecte plaatje welke zij graag willen vastleggen. We begrijpen het helemaal, kletsen nog wat en zeggen gedag.

Na, wat achteraf de duurste maaltijd van de vakantie blijkt te zijn, maar het ook echt waard was lopen we rustig terug naar waar ons busje geparkeerd staat. Ik verbaas me altijd over hoe Kenneth na slechts een paar minuten in een stad al zo goed zijn richting weet en precies weet waar we geparkeerd hebben. Ik was allang verdwaalt!

Sochtends maken we een heerlijk ontbijtje met onder andere tosti's uit ons zelf meegebrachte oventje. Het is 11 uur sochtends en nu al 28 graden! We pakken de spullen weer in en besluiten naar eiland Elba te gaan. Een eiland waar je met een veerboot naartoe kan, met auto en al natuurlijk! De prijs van de overtocht blijkt 80 euro enkele reis te zijn, maar dit weerhoud ons er absoluut niet van. We vinden de ervaring super leuk en anders kom je nooit op zo'n eiland. Je kan er niet even een weekendje heen vliegen. De overtocht duurt ongeveer 1 uurtje en onderweg kijken we onze ogen uit over het water, eilanden in de verte en andere boten die voorbij komen. We vinden een camping online en rijden hiernaartoe. Bij aankomst blijkt het een ANWB camping te zijn genaamd Camping Village Rosselba Le Palme, een herinnering over dat mijn moeder in Frankrijk alleen maar ANWB camping uitzocht overspoeld me en ik word denk terug aan die tijd. Veel tijd heb ik niet om hierin te blijven hangen want we worden door iemand wederom meegenomen op een golfkarretje om een plekje uit te zoeken. Het is een camping tegen een berg aan en lopen was dan ook echt geen optie geweest. Na ons te hebben verwonderd over de omgeving en de apartheid van de camping hebben we een plekje uitgekozen. Ook hier staan we weer snel. Naast ons staat een duits stel met een baby en een Nederlands gezin met 3 kinderen die niet bepaald in alle harmonie met alkaar op vakantie zijn. We lachen soms zachtjes om discussies en situaties om ons heen. In tegenstelling tot de vorige camping heeft deze camping enorm luxe faciliteiten. Alles is enorm schoon, nieuw en uitgerust met warm water.

Het leuke vind ik dat je hierdoor dat ook echt gaat waarderen. We nemen die avond dan ook allebei een lange douch en ik geniet ervan dat ik daarna in een afgesloten kleedkamertje met spiegel mijn bodylotion kan aanbrengen en zonder direct buiten te staan mijn haar kan drogen. Wat een luxe!

We blijven op deze camping wederom 2 nachten wat ons mooi de gelegenheid geeft om te BBQ'en. Ondanks dat er overal word aangegeven dat er alleen ge BBQt mag worden op de gezamelijke daarvoor aangegeven plekken gaf de man in het golfkarretje aan dat het opzich onder de juiste omstadigheden wel kan. Wij hebben onze BBQ altijd op een tafeltje staan, los van de grond, daarnaast hebben we er nu ook nog een zeil onder gelegd, het afwasteiltje gevuld met water ernaast gezet samen met een kleine brandblusser die we al meehadden in de bus. Op deze manier is het eventueel ontstaan van brand snel onder controle. Gelukkig was dit niet nodig.

De avond worden we behoorlijk lek geprikt door muggen tijdens ons potje kaartje, jokeren. Maar ook dit mag de pret niet drukken. De volgende dag gaan we met het busje het eiland verkennen en komen bij een leuk klein havenstadje aan. We eten hier een lekkere ijscoupe en lopen wat rond. Omdat Elba dus een eiland is heb je hier heel veel mooie kleine rots strandjes. Kenneth vind 1 van die mooie strandje en na even wat moeite doen op het gebied van parkeren beginnen we het hobbelige pad richting dit strandje te lopen. We zijn niet de enige maar het pad is absoluut niet aangelegd om makkelijk overheen te gaan. Uiteindelijk komen we aan bij het water en het was het absoluut waard! Prachtig blauw helder water en door het kiezel strand ook geen last van zand. Ik vermeed tot nu toe eigenlijk altijd kiezel stranden maar ben hierdoor wel van gedachte veranderd. Je kunt heerlijk in de branding gaan liggen zonder overal zand tussen te voelen kruipen en het water is een stuk helderder.

De volgende dag vertrekken we weer van het eiland met de veerboot. De terugweg kost slechts 60 euro enkele reis, waarschijnlijk iets met toeristenbelasting. Hierdoor is het dus een retourprijs van 140 euro voor 2 volwassenen en een auto. Opzich nog best okay als je bedenkt dat de overtocht 1 uur duurt. We stoppen bij een klein plaatsje Piombino. We zoeken daar een restaurantje en komen op een mooi teras uit wat uitkijkt op het water. Helaas sluit in Italie ook veel Horeca tussen de middag en ook dit terras ging sluiten. Een plaatsje verderop in Follonica hebben we meer succes en ook hier zitten we aan het strandje. We eten hier onze eerste pasta carbonara van de vakantie. Dit is zo leuk aan een roadtrip, je komt overal en kan elk moment besluiten even een stadje in te rijden. Onze volgende stop is Rome.

Mijn vader heeft ons voor vertrek een hotelovernachting kado gedaan tijdens onze vakantie. Deze hebben we dan ook met liefde besteed in het mooie Rome. We blijven hiermaar 1 nachtje en omdat het makkelijker is om middenin de stad te verblijven en hier geen campings zijn is een hotel een super alternatief. Ondanks dat we beide van kamperen houden is een hotel zo middenin de vakantie ook wel even heel lekker. Vooral het direct naar de wc kunnen als je sochtends wakker word is voor mij een echte game changer! We verblijven in Hotel Antico Pallazzo Rospigluosi. Dit hotel ligt midden in het centrum en vanuit ons raam hebben we een prachtig uitzicht op een prachtig Rooms gebouw. Die avond gaan we all you can eat sushi eten, gewoon omdat het kan! De volgende dag nemen een ''green line tourbus'' door de stad. Deze hop-on-hop-off bussen zijn ideaal en van verschillende merken bijna in elke grote stad in europa te vinden. Het is de manier om zonder al te veel lopen de hele stad te zien. Je kan uitstappen wanneer je wil en door de hele stad door ook weer opstappen. We besluiten bij Ponte S''Angelo uit te stappen en te lopen naar Vaticaanstad. Het is inmiddels 37 graden. Het is erg rustig op deze normaal zo drukke toeristische trekpleister. We genieten hiervan terwijl het zweet naar beneden drupt en stroomt. We bezoeken de bekende spaanse trappen, zien het coloseum vanuit de bus en lopen langs de trevifontein. In december 2015 ben ik met het vliegtuig als citytrip in Rome geweest. Ondanks dat het toen ook mooi weer was is het toch anders is deze zomerse sferen. Uiteraard eten we een ijsje bij de Trevi-fontein, van dezelfde zaak als ik toen deed, sorry ik houd nu eenmaal van tradities. We vertrekken einde van de middag met ons busje uit Rome. Terwijl onze autothermometer de 44 graden aantikt bedenken we wat de volgende stop word. We gaan wat meer terug naar het noorde, hopelijk word het dan ook iets minder warm. Het is inmiddels vrijdag en we zijn pas 1 week onderweg. Elke 2 dagen een andere plek maakt dat je na 1 week het gevoel heb dat je al een maand oppad bent. Dit maakt het extra leuk en we genieten van het idee dat we nog een ruime week voor de boeg hebben.

Bij Villagio Camping Dei Pini maken wij onze 4e camping plek eigen. Deze camping ligt zo direct aan het strand dat we een pasje krijgen om via het hek op de camping het strand op te kunnen.Het enige wat tussen onze tent en het strand zit is 1 dikke muur, verder niks. De medewerker die ons de pas komt brengen op de plek geeft aan dat hij ons een mooi en ''cute'' stel vind. Het mooiste en leukste stel van de camping maakt hij duidelijk. Altijd leuk om te horen natuurlijk al vermoed is dat het komt omdat we merken dat er voornamelijk italianen op deze camping staan en dus 2 roodharige hollanders wel opvallen. Omdat we pas savonds aankomen op deze camping na een lange rit vanuit Rome moeten we opschieten om nog bij een supermarkt te komen voordat deze dicht zijn. We koken die avond weer lekker bij de tent, gevolgd door een klein ontbijtje de volgende ochtend. We gaan Ravenna in, een plaatsje dichtbij.

Als we in Ravenna op een terrasje neerstrijken zijn we 2x getuigen van ee bruidpaar wat het stadhuisje uitkomt. Wanneer we om de kaart vragen op dit terras krijgen we maarliefst 7 verschillende menukaarten op tafel gelegd. Overal staat weer iets anders op. Bij de entree van de camping had ik een folder gezien van een safaripark. Onderweg zagen we meerdere borden hiervan en ik weet Kenneth ervan te overtuigen dat het leuk dit deze te bezoeken. Met ons busje gaat we voor slechts 25 euro p.p. het safaripark in. Struisvogels, Olifanten, Verschillende soorten herten en antilopen, giraffen en roofdieren komen er voorbij. In een apart afgesloten deel rijden we door het tijgers en leeuwen verblijf. Erg indrukwekkend. Op een punt rijden we superdichtbij een struisvogel en andere dieren. Ook het wandeldeel van het dierenpark nemen we nog even mee, ondanks de 33 graden die het inmiddels is geworden om 2 uur smiddags.

savonds koken we een lekkere pasta bij de tent. En met zelf gemaakte kruidenboter voor op het stokbrood (kruidenboter is niet verkrijgbaar in italie) zijn we helemaal blij. De volgende dag komen we onderweg een jetskie meertje tegen, het blijkt zelf een jetskie camping te zijn met meerdere meren voor beginners en gevorderen en een loods vol met jetskies. We kijken hier even rond en gaan weer door.

We vertrekken naar onze 1 na laatste stop voordat we doorgaan naar Porlezza. In Chioggia. Wederom een kustplaats maar nu aan de oostkust van Italie. Deze camping ligt ook direct aan het strand alleen met een weg ertussen. Camping Adriatico Sottomarina Venezia genaamd. Deze camping heeft al een stuk meer nederlanders staan. We worden gelijk welkom geheten door een grote familie die meerdere plekken heeft bewoond op het laantje. Praatjes worden gemaakt en ondanks dat ik best een sociaal persoon ben vond ik het de afgelopen 1,5 week toch wel heerlijk dat ik zo weinig mensen heb ontmoet en gesproken. Dit is mooi een beetje wennen voor als we straks weer naar Nederland terug gaan. De camping ligt aan een lange boulevard waar we savonds lekker overheen wandelen. 1 van de dingen die we nog niet tegen waren gekomen wat een speelhal of een kermisje, iets wat echt ons ding is, zeker op vakantie. En alsof het zo moest zijn lopen we een kermisje op met 2 kleine speelhalletjes erop. Fanatiek als we zijn storten we ons op de spelletjes als Coin Doser en Airhockey. We eten daarna nog een ijsje in het centrumpje en gaan dan lekker slapen. Die nacht gaat het enorm onweren. Middenin de nacht worden we er allebei wakker van. Dit is de eerste regen die onze tent meemaakt en we zijn benieuwd hoe hij zich gaat houden. Dit blijkt perfect te gaan en de volgende dag als we wakker worden is de tent alweer droog. Echte aanrader dus dat technische katoen. Die nacht hoorde een vrouw op de camping wel een half uur hysterisch hillen. 'sochtends blijkt dat haar voortentconstructie is ongestort door de hevige regen. Wij begrijpen niet dat je daar zolang voor gaat gillen maar goed...

We bezoeken het stadje van Chioggia. Een leuk plaatsje wat eruit ziet als een replica van Venezie. Bizar dat dit plaatsje niet bekender is. Alles lijkt op Venetie en de sfeer is dan ook gezellig en echt Italiaans.

De volgende dag pakken we alles weer in, we vertrekken naar onze laatste locatie, Porlezza. Hier blijven we van dinsdag t/m zondag om vervolgens weer naar huis te rijden. Omdat we hier vooral voor familie zijn, en je niet alles in 2 dagen hoeft te zien en te doen, maken we lang niet zoveel mee. We zijn naar de waterval geweest welke erg leuk en indrukwekkend was. We hebben het uitzicht van het dak van Italie gezien en Kenneth kon eindelijk zijn JetSkie gebruiken op het meer. Zelf heb ik ook een poging gedaan. Gezien het meest heldhaftige wat ik ooit in het water gedaan heb kanoen is, is een JetSkie nogal wat voor mij. Na 1 uur in het water te hebben lopen vloeken lukte het mij eindelijk om stukjes, op mijn knieen iets harder te gaan. Volgens jaar wil ik kunnen staan maar voor nu ben ik blij dat mijn blauwe plekken ervan inmiddels zijn weggetrokken. We hebben poffertje gegeten bij de tent, een enorme rups tegast gehad aan onze tent en heerlijk gevaren!

De laatste 5 nachten vlogen sneller voorbij dan 2 nachten in de 1,5 week ervoor. Als je langer op 1 plek blijft gaat de tijd ook een stuk sneller. Voor we het wisten was het zondagavond en tijd om naar huis te rijden.

Ik ben erg blij dat deze vakantie er ondanks Corona nog in zat dit jaar. Volgend jaar hopelijk wel Bali maar sowieso weer Italie ook!

Het enige wat ik mis door corona is reizen. En vooral de mogelijkheid tot het plannen ervan en de voorpret die daarbij komt kijken. Ik hoop dat we snel weer ''normaal'' kunnen doen.

Stay Tuned... Always to be continued....