29. jul, 2021

Italië 2021

Deze zomer zijn wij, zoals vertrouwd weer een roadtrip door Italië gaan doen. En ik moet zeggen, dit jaar was absoluut de beste tot nu toe. Wat heb ik mooie dingen gezien. Kenneth heeft wederom het voortouw genomen als het ging om de route en de leuke plekjes uitzoeken. Hij is hier heel goed in, vind dit leuk, en ik vind het heerlijk om verrast te worden, elke dag weer.

We zijn vrijdag 9 juli halverwege de avond vertrokken om uitendelijk in Florence onze eerste overnachting te hebben. Wanneer we een grotere stad bezoeken nemen we 1 overnachting in een centraal gelegen hotel. Het is 14 uur rijden naar ons hotel, maar met een comfortabele auto, lekkere dingen om te eten en direct al in de vakantiestemming zitten valt dit alles mee.

Kenneth heeft 85% van de tijd gereden. Vaak wisselen we elke tank/plaspauze om maar deze keer ging het prima zoals het ging.

Florence:

Om 10:00 kwamen we aan bij ons hotel in Florence. We hadden niet verwacht de kamer al in te mogen maar de medewerker achter de receptie was enorm vriendelijk en gaf aan dat de kamer al gereed was voor ons. We konden onze auto in de parkeergarage onder het hotel parkeren en konden direct door naar de kamer. We verbleven in hotel Lorna, echt een aanrader. Zoals ik al zei was het personeel enorm vriendelijk, ook oogt het hotel heet netjes en schoon en zijn de kamers moden. Natuurlijk zal er in de categorie azijnzeikers altijd wel weer iets niet goed zijn, maar wij kijken liever door een iets rozige bril. Na even te hebben geslapen en gedoucht zijn we het centrum van Florence in gegaan. Het was al direct goed warm. We hebbben geluncht op een klein traditioneel binnenpleintje. Hier heb ik voor het eerst iets gegeten wat gemaakt was van kippenlever. Het zag er niet echt lekker uit, maar het stonk niet ofzo. Het is uiteindelijk niet helemaal mijn smaak maar ben toch wel blij dat ik het geproefd heb. Na een lekkere carpaccio voor mij en een échte spaghetto Carbonara voor Kenneth zijn we verder gaan lopen door de stad. De cathedraal Santa Maria Del Fiore is echt een aanrader. Het is een prachtig groot gebouw wat, zoals bijna alle gebouwen in de steden van Italië als uit het niks lijkt op te duiken. De details aan de buitenkant zijn vooral heel indrukwekkend om te zien. Het is inmiddels 17:00 en nog zo'n 33 graden. Na nog een ijscoffee zijn we wel klaar om te gaan slapen. Na een ontspannen bad slapen we heerlijk de nacht door. De volgende ochtend kunnen we in de ontbijtruimte aanschuiven voor het ontbijt wat bij de kamerprijs inbegrepen zat. Helaas door COVID zijn de buffetten niet meer zoals ze ooit waren, maar dit hotel is er creatief mee omgegaan. Gesloten verpakte dingen zoals jam en pakjes met crackers kun je gewoon nog zelf pakken, versie zaken worden door de medewerker aan de andere kant van het buffet opgediend en aangegeven. Na een simpel en vooral zoet ontbijt vertrekken we uit florence op weg naar onze volgende bestemming!

via Siena naar Bracciano Meer:

Na een korte stop bij een Decathlon (wat is dat toch een geweldige winkel als je van kamperen en buitensport houd) rijden we door naar het Bracciano meer. Bij de decathlon op de route hebben we een nieuw inklapbaar keuken tafeltje/kastje gekocht. Onze soortgelijke kastjes van vorig jaar waren nogal een gevalletje goedkoop word duurkoop en deze hebben we dan ook maar thuis gelaten dit jaar. Bij de Decathlon hebben we een wat degelijker exemplaar kunnen vinden voor nog geen 50 euro, en mét 2 jaar garantie! Onderweg stoppen we in Siena. Ook dit had ik absoluut niet willen missen. Het blijkt hier een of andere feestdag te zijn. Hoe of wat het precies wat zijn we niet achter gekomen maar er werd met vlaggen gezwaagd en iedereen had één bepaald sjaaltje om. Op één of andere manier weten wij altijd ergens te komen wanneer er een feestdag is. Iets voor 17:00 komen wij aan op Camping Azzurro en zoals altijd zetten we de tent in een uurtje op tot ons tenthuisje. Temperatuur; 30 graden. Inclusief Hangmat dit jaar! In Nederland vind Kenneth boodschappen doen vreselijk, op vakantie gaat hij graag mee en kunnen we soms wel bijna 1 uur in de supermarkt lopen. Nu zijn de meeste supermarkten ook enorm, met grote versafdelingen, dus echt gek is het niet. De eerste avond eten we lekker bij de tent, en de 2e avond hebben we kebab en falabel gehaald. Als die avond Italië het EK wint, is het natuurlijk extra leuk. In Florence hadden we een italiaanse vlag gekocht om toch een beetje te kunnen supporten. Dit word goed ontvangen bij de Italiaanse eigenaresse en mede kampeerders op de camping wanneer we deze trots aan ons tent hangen.  De volgende ochtend ontbijten we zoals gebruikelijk bij de tent. Na een lange wandeltocht langs de weg in de hoop met de boot over het meer de verschilende kleine dorpjes te kunnen bekijken komen we erachter dat deze op maandag niet vaart, en toevallig is het dus MAANDAG. Het meer is niet heel groot en we besluiten daarom er gewoon omheen te rijden i.p.v. overheen te varen. 'savonds bezoeken we nog het dorpjes naast de camping en het kasteel wat daar middenin staat. Helaas was deze gesloten maar vanaf buiten hebben we er meer dan genoeg van kunnen zien. We komen een klein wijkje tegen met allemaal hele oude straatjes en huisje. We dwalen erdoorheen en ik probeer alles te filmen. Het is er echt schilderachtig. Aan het einde van alle kleine straatjes komen we uit op een mooi uitkijkpunt. Met een ijsje lopen we nog wat rond en slapen vervolgens heerlijk onze 2e nacht in ons tenthuisje.

Napels:

De volgende dag pakken we zoals gebruikelijk in een uurtje alles in om naar de volgende stad te gaan. Napels. We hebben een hotel met uitzicht op zee gevonden direct in het centrum. Omdat Napels niet bepaald bekend staat als enorm veilige stad hebben we rekening gehouden met een parkeergarage wederom onder het hotel. Wel moeten we hier de sleutel van onze auto afgeven omdat de auto verplaatst moet kunnen worden. Door gebrek aan ruimte is dit in veel Italiaanse steden normaal. Omdat de garage echt verbonden is aan het hotel en wij ook de kosten hier van aan het hotel betalen besluiten we dit toch maar te doen. We verblijven in hotel Partenope Relais, zoals gezegd met uitzicht op zee! Napels is absoluut te moeite waard en van de onveilige situaties waar we veel mensen over hebben gehoord merken we eigenlijk helemaal niks. Het is niet anders als Brussel, Parijs of Amsterdam voor ons gevoel, en ook vies kunnen we het niet echt noemen. Helaas zijn we te kort in deze stad om de ondergrondse gangen te ontdekken met een gids. Maar dit geeft ons wel een goede reden hier nog eens terug te komen, want dat schijnt ook enorm indrukwekkend te zijn. We lopen door gezellige straten en besluiten all-you-can-eat Sushi te gaan eten. Omdat in Italië vrij laat word gegeten zijn we de enige in het restaurant wanneer deze om 19:00 open gaat. De sushi is super en wanner we terug komen op de kamer geniet ik nog even van ons uitzicht en het rumoet op straat onder ons balkonnetje. 'sochtends krijgen we een ontbijt op de kamer, complementry van het hotel omdat er wederom geen buffet mogelijk is. We hebben de avond ervoor allerlei dingen kunnen aanvinken op een deurhanger en dit word allemaal netjes optijd naar onze kamer gebracht. Op ons kleine balkon genieten we nog even na van deze mooie stad, Napels.

Ischia:

Één van de redenen dat we in Napels een nachtje verbleven was dat we per boot naar het eiland Ischia gaan. Vorig jaar hebben we het eiland Elba ontdekt en gemerkt hoe leuk het is om met de boot naar een eiland te gaan in Italië. Online kun je de overtocht kopen. Een retour inclusief auto voor 2 personen voor een boottocht van ruim 1,5 uur hebben we 170 euro betaald. Niet duur als je het mij vraagt. De dag ervoor hadden we de tickets al opgehaald zodat we dit niet 'sochtends hoefde te doen. Door het chaotische verkeer van Napels wurmen we ons een weg richting de haven, hier verloopt alles verrassend georganiseerd. Omdat alles heel klein is en de boot maar 1 in-/uitgang heeft moet ik lopen de boot op terwijl Kenneth de auto achteruit de boot op mag rijden. Boven in het passagiers gedeelte treffen we elkaar weer. Een reistablet is geen overbodige luxe wanneer je gevoelig bent voor reisziekte. Het water is behoorlijk wilt en de deinsen over de golfen naar het eiland toe. Een pakje Tuc helpt ons gelukkig alles binnen te houden. Op het eiland hebben we Camping Mirage uitgezocht. Een kleine camping in Ibiza achtige stijlen direct aan het strand. De plekken zijn voorzien van schaduwdoeken waardoor het op de plekken koel genoeg blijft. Vanaf de plek kijken we zo met een bochtje het strand op. Douchen doen we hier net als bij de vorige campign met een muntje. Deze kosten slechts 50 cent voor 3 of 4 minuten. Het sanitair is echter hartstikke schoon, wat het belangrijkste is. We gaan lekker op het strand liggen, eten een hamburger bij het strandtentje wat bij de camping hoort en gaan daarna boodschappen doen. We besluiten te gaan barbequen. Ondanks dat het niet op alle campings is toegstaan vanwege het voor de hand liggende brandgevaar, en er vaak een gemeenschappelijke BBQ plaats is gemaakt hiervoor, is het ons niet verteld, en staat ook nergens dat het niet mag. Kortom, we doen het gewoon. Met ons compacte inklapbare BBQ, kooltjes, aanmaakblokjes, een teiltje water en een mini brandblussertje maken we lekker ons vlees op de BBQ. Ook hier word ons niet gevraagd de BBQ uit te maken. We zijn immers ook goed voorbereid. Met het geluid van de zee worden we de volgende dag wakker. Omdat Kenneth een nieuwe auto heeft voelt hij de volgende dag de behoefte zijn auto te wassen in een wasbox die hij op de weg naar de camping heeft gezien. Zo gezegd, zo gedaan. We bezoeken daarna Sul Castello Aragonese Ischia. Een mooie kasteel ruïne waar je in zo'n 1,5 omhoog en weer naar benden loopt. Tijdens de tocht kom je langs mooie uitkijk punten. Langs de kust eten we lekker wat waarna we einigen bij een ander strandje. Omdat je bij een groot gedeeltje van Italië geen zonsondergang kan zien vond Kenneth het eiland het uitgelezen moment omdat dus nu wel te gaan zien. Hij heeft een restaurantje gevonden bovenop een berg wat bekend staat als mooie plek voor de zonsondergang. Een lange steeds smaller wordende bergweg omhoog loopt uiteindelijk zo smal af dat we bij een huis op het terrein moeten keren. De auto past niet verder tussen de rotswanden door. Wanneer Kenneth aan de praat raakt met de bewoner van het huis nadat we netjes gevraagd hebben of we even bij hem mochten keren horen we van hem dat het restaurant helemaal niet deze kant op is.Terwijl ik de oude hond bij de auto weghoud tijdens het keren komen ook Oma des huizes met kleindochter naar buiten. Uiterst vriendelijk staan ze ons te woord in gebrekkig Engels. Uiteindelijk helpt de man ons met het restaurant en rijdens we terug  naar beneden om de auto op een klein parkeerterreintje te gaan parkeren. Vanaf hier kan je worden opgehaald door een autootje van het restaurant, kennelijk zijn wij dus niet de enige die niet boven komen met ons eigen vervoer. Na een tijdje wachten helpt een lokale bewoonster ons met een parkeerplekje. We wachten even een paar minuten om met een klein autootje met nog een paar mensen naar boven te worden gebracht. Langs stijle, rotsachtige smalle weggetjes komen we uiteindelijk boven aan bij een absoluut schilderachtig restaurant. Helaas is de zon inmiddels al onder gegaan, maar dit drukt de pret zeker niet. We worden aan een tafeltje gezet op een soort verhoging, dit is echt super romantisch. We eten heerlijk eten en de bediening is ook enorm vriendelijk en verteld over dat het op het eiland belangrijk is uit elk gedeeltje je komt en mensen hier écht voor uit komen. Zoals we vorig jaar in Pisa ook deden nemen we 3 toetjes welke we met z'n 2e opeten. De volgende dag pakken we alles weer in en vertrekken we rond 13:30 van dit mooie betoverde eiland.

Sorrento

Op de weg naar de volgende plek komen we langs Pompei. Een bekende plek waar je echt geweest moet zijn als je in de buurt bent. Voor een goedkope entree prijs lopen we door het eindeloze Pompei. Ruines, gebouwen, het is soms moeilijk te bevatten hoe oud dit alles is wat je hier ziet. Ook zien we vanaf hier de vulkaan Vezuvio. Tegen het einde van de middag komen we aan in Sorrento. We verblijven hier 1 nacht in hotel Spicy. Deze regio staat bekend om zijn pepers en enorme formaat citroenen. Ook hier hebben we een kamer met uitzichtop zee. Bij de receptie worden we wederom enorm vriendelijk welkom geheten door een jonge vrouw met een brits accent waarvan moeilijk te zeggen was of deze origineel of aangeleerd was. Na wat leuke praatjes over en weer, wat complimenten op onze beurt over Italië en op hun beurt over Amsterdam en onze tattoeages rusten we kort even uit op de kamer. We rijden de berg af waar we onderaan het dorpje vinden. Bij een super klein traditioneel Italiaans restaurantje waar met kennelijk in de rij staat om te kunnen eten gaat ongeveer alles mis op het gebied van communicatie. Onze order komt niet helemaal door bij de gebrekkigsprekende ober maar dit geeft absoluut extra charme aan de situatie. Hij staat erop om ons 1 gerecht gratis te geven, wat wij vervolgens weer als fooi bovenop de rekening doen natuurlijk. Na een heerlijk diner slapen we heerlijk in ons hote Spicy. De volgende ochtend krijgen we wederom een traditioneel simpel italiaans ontbijt met zoetige croissants, pudding hartjes en sterke koffie.

Positano/Amalfi:

We rijden door naar Positano. We hadden in de eerste instantie het idee hier te verblijven maar de hotelkamers beginnen hier vanaf 150 euro. Sorrento in wat goedkoper en dichtbij genoeg om daar te verblijven wanneer je Positano wil gaan zien. We beginnen hier aan ons bezoek aan de Amalfikust. We rijden langs de mooiste wateren en bergen. De meest schilderachtige plaatjes schieten voorbij en ik probeer alles op film en foto vast te leggen. Op 1 punt word ik gewoon emotioneel van als dit moois. Nadat we een parkeerplaatje hebben gevonden lopen een hele lange hoge trap omhoog op. Bovenaan vinden we een klein eetcafé en drinken we wat. Daarna lopen we weer naar beneden. We rijden door naar het volgende dorpje Amalfi. Nadat we hebben geparkeerd in een behoorlijk indrukwekkende parkeergarage van 4 etages in een berg lopen we zo door een daarvoor gemaakte gang het stadje in. Via een wat minder voor de hand liggend gangetje komen we uit op een plein waar Andrea Pansa kerk gevestigd is. Na een lekkere pasta op het terras met uitzicht op deze kerk gaan we de binnenkant van de kerk bekijken, en branden we natuurlijk 2 kaarjes voor onze moeders. In het dorpjes komen we de 2 bekende zaken (pepers en citroenen) tegen. We komen bij een zaakje waar je zelf een grote citroen mag uitzoeken welke dan gebruikt word om citroenijs in te serveren. Dit moeten we natuurlijk doen!

Foggia:

We hebben een B&B met privé parkeergelegenheid gevonden in Foggia. Hier is eigenlijk weinig benoemenswaardig maar even een goede tussenstop voor wat ontspanning en gewoon een lekker avondje netflix op de kamer. De B&B bevindt zich in een appartementen gebouw in een nogal vreemde buurt. Om eerlijk te zijn wantrouw ik deze buurt meer dan Napels. De eigenaar van de B&B begeleid ons naar boven waar we op de 2e etage aankomen via een mini horrorlifjes. De rest van de tijd hebben we dus ook maar de trap genomen. We krijgen de sleutel van de voordeur en van het appartement zelf en daarachter kunnen we met een sleutelkaart onze kamer in. Het appartement is als het ware omgebouwd tot mini hotel, inclusief koffie en vending machine op de gang en een heuse receptiebalie in de hal. De kamer is super schoon en we vinden het onbegrijpelijk hoe dit voor deze prijs kan. Voor de ramen zitten rolluiken maar het uitzicht mis je ook niet echt ofzo. We rijden achter de eigenaar aan gezien de privéparkeerplaats niet onder het gebouw blijkt te zijn. Na bij een ogenschijnlijk dichte garage aangekomen te zijn vraagt hij ons te volgen naar een andere garage. Daar aangekomen zien we een grote ondergrondje garage met verschillende auto's, waarvan sommige van behoorlijke waarde. Zo staan er 2 identieke gele lamborghini's onder een dekzeil. De eigenaar van de garage geeft aan dat we de sleutel in de auto moeten laten, wat we dus wederom niet graag doen. In  dit geval hebben we er extra moeite mee en houden we écht voet bij stuk. Helemaal omdat we een parkeerplek zien tegen de muur. Als we daar parkeren hoeft onze auto niet verplaatst te worden toch? Proberen we met handen en voeten uit te leggen. Na een lange discussie krijgen we voor elkaar dat we de auto afgesloten mogen parkeren en de sleutel mee mogen nemen. We spreken af om 10:00 de volgende ochtend de auto te komen halen. Voor de moeite geven we de eigenaar van de garage 5 euro. Die avond bestellen we lekker McDonalds met Deliveroo en kijken we lekker een film in  bed. Gewoon omdat het kan. Ongelooflijk genoeg zit ook ontbijt bij het plaatselijke koffietentje op de hoek van de straat bij de prijs in. Met 2 vouchers halen we daar de volgende ochtend wederom een zoete croissant en een sterke koffie. We halen hier ook nog wat andere lekkernijen voor op de volgende bestemming.

Vieste:

Onze volgende bestemming is Vieste. Na de camping te hebben bekeken die we in de eerste instantie hadden uitgekozen, maar eruitzag als een verblijfplaats voor kermismensen, volgestouwd met campers en caravans en weinig gezelligheid besloten we hier niet te gaan staan. Iets wat we eigenlijk nog niet eerder hadden gedaan. We rijden een stukje terug en komen bij een hele kleine camping, een direct aan het strand. We lopen de camping op en zien al snel een plekje direct aan het hek wat grenst aan het strand. We vragen bij de receptie aan de overkant van de weg of deze plek nog vrij is voor 2 nachten en gelukkig, we mogen er staan! Het is zondag en Kenneth wilt graag Formule 1 kijken. Terwijl ik lekker op het strand mijn boek lees en later naast hem mijn serie Virgin River kijk genieten we allebei enorm van de ligging van deze camping en onze plek. Beter dan dit word het echt niet. We eten die avond weer lekker bij de tent. De volgende dag gaan we uit eten in Vieste. Het is een klein dorpje vanaf de camping ongeveer 5 km lopen. Gelukkig langs een gezellig lokale boulevard en langs het strand. Vieste lijkt meer op een grieks dan italiaans dorpje. Bijna alles is wit zoals in griekeland vaak het geval is en het is er prachtig en gezellig. Met een prachtig warm gekleurde lucht lopen we door het stadje opzoek naar een restaurantje. Uiteindelijk vinden we deze direct aan het water met uitzicht op de vuurtoren. Hier drinken we heerlijk een cocktail bij onze pizza om al het moois te vieren wat tijdens deze reis op ons pad komt.

Camping Marinella:

Onze volgende camping is Camping Marinella. Helaas loopt er langs de oostkant van Italië een lange en luidruchtige treinverbinding. Hier komen meerdere malen per uur lange treinen voorbij die veel lawaai maken, zo ook hier. Natuurlijk laten wij hier onze vakantie niet door bepalen maar rustgevend is het ook niet. Ook deze camping ligt aan het strand, slechts met een wandel/fiets pad tussen de camping en het strand in. Hier eten we lekker een bordje pasta bij de tent. We bezoeken de volgende dag het stadje Storico en eten onze eerste en laatste coupe van de vakantie in Pesaro. 'savonds besluiten we een pizza op het strand te eten. Ondanks dat we de boodschap krijgen dat het te laat is om pizza af te halen bij het campingrestaurant krijgen we toch 2 pizza diavola mee. Met een lekker flesje proseco zitten we op het strand tot bijna middennacht. Iets wat ik altijd al heb willen doen.

Lazise

De volgende dag vertrekken we naar de 1 na laatste stop voordat we eindigen in Porlezza waar Kenneth zijn familie altijd op de camping staat en wij altijd de laatste dagen van onze roadtrip langsgaan. Omdat de weersvoorspelligen slecht zijn in het noordelijke noorde van Italië hebben we besloten nog 2 nachtjes in Lazise op Kenneth zijn jeugdcamping te gaan staan. We zijn hier vorig jaar ook geweest en het is absoluut een hele fijne camping en een super fijn doprje. In Lazise heb je eigenlijk alles. Het is er op een regen/onweersbui in de nacht na altijd zonnig, je heb een meer, een leuk dorpje met restaurants en winkeltjes maar ook 2 grote pretparken, een waterpark, medieval times restaurant en show en nog veel meer. De hollandse invloed is hier wel heel groot. In de supermarkt staan de RemiaSauzen, Jumbo Aioli, Koopmans pannenkoekenmix en Goudkuipje trots uitgestalt door de supermarkt, wat ook wel weer lachwekkend is natuurlijk. De camping staat vol met Nederlanders wat echt wel even wennen is na zo'n tijd in het zuiden te hebben gezeten. Op camping du Parc is overal aan gedacht. Entertainment voor de kids, een heuze sportschool-tent en verhuur van watersportartikelen. Dichtbij aan de weg zit een restaurant waar we traditiegetrouw gaan eten. Na een dagje waterpark eten we wat en verbazen we ons over onze landgenoten en hun merkwaardigheden. Heerlijk is mensen kijken toch. Kenneth en ik zijn nog nooit samen in een attractie/pretpark geweest, tot nu dan. We hebben in Lazise zowel het waterpark als Movieland bezocht. Beide is absoluut aan te raden, maar Movieland overtreft echt al mijn verwachtingen. Ik heb veel attractieparken bezocht inmiddels maar dit park is wel zo leuk. Shows, attracties die ook werkelijk door echte mensen bestuurd worden zoals een JetBoat en een JeepTruck. Werkelijk geweldig. Het was gelukkig niet druk en we hebben ons heerlijk vermaakt daar.

Camping Darna Porlezza

Zoals belooft eindigen we in Porlezza. Ondanks dat het alle voorgaande jaren wel iets heeft geregend terwijl we hier waren was er ook altijd genoeg zon. Helaas dit jaar niet. We hebben hier letterlijk 3 volle dagen in de regen gezeten en waren erg blij toen het 4 uurtjes droog was op de dag van vertrek zodat de tent niet nat mee hoefde. Wat normaal 1 uurtje duurt zijn we nu 4 uur bezig geweest om alles zand en moddervrij te krijgen. Maar ook dit heeft zijn charme. We hebben lekker veel netflix gekeken op de tablet, voor het eerst ontbijt op bed gegeten in de tent en veel geslapen. Ook hebben we FoxTown bezocht, een merk outlet shoppingcentre in Zwitserland. Op de terugweg hebben we een prachtig klein begraafplaatje bezocht in de bergen met hele mooie familiegraven van meer dan 150 jaar oud. Vanwege de regen besloten we iets eerder terug te rijden, rond 19:30 reden we weg uit Porlezza en om 5:00 na 2 tank/plas pauzes kwamen we weer aan in Haarlem.

Ik ben nu precies 24 uur terug in Nederland en inmiddels heb ik er al weer meer dan 12 uur werken op zitten. De heimwee naar Italië in voelbaar, maar vooral naar het vrije bestaan waar we weer even  van hebben kunnen genieten. Hopelijk word dit snel voor langere tijd realiteit.

Stay Tuned... To be Continued...