Travel

2. nov, 2017

Het was weer citytrip tijd! Een kort maar krachtig tripje naar Madrid. Ook deze stond nog op mijn bucketlist van bestemmingen binnen europa en was zeker de moeite waard. Helaas was het hotel iets minder goed voor de prijs die ik ervoor betaalde, maar je kunt niet altijd 1ste rang zitten.

Doordat ik een enorm drukke week heb, ben ik er nog niet aan toegekomen mijn koffer in te pakken. Vanwege het omzeilen van mijn toiletspullen in kleine flesjes doen heb ik gewoon 1 ruimbagagestuk bij mijn ticket geboekt. Dit omdat ik gewoon mijn shampoo etc wil kunnen meenemen zonder dat gedoe van kleinere flesjes. kortom voor 2 nachten mocht ik 23 kilo meenemen. Veel te veel natuurlijk maar uiteindelijk heb ik het toch gepresteerd 20 kilo mee te nemen :)

Donderdagochtend voor mijn werk pak ik in alle vroegte mijn koffer in. Gelukkig was al mijn kleding wel al schoon dus kon pakken wat ik mee wou nemen. Omdat mijn vlucht die avond om 19:05 gaat en ik gewoon die dag moet werken brengt mijn vader mij naar mijn werk en haalt hij mij einde van de middag weer op mét mijn koffer, die moest ik dus wel kant en klaar zetten. Om 7 uur richting mijn werk, zodat mijn vader ook nog optijd op zijn eigen werk kan zijn. De dag vliegt voorbij, 17:00 staat mijn vader bij mijn werk voor de deur, word ik evenlater afgezet bij de vertrek hal en kan ik weer heerlijk even weg, in mijn eentje, het hoofd leeg maken.

In mijn andere blog zal ik wat verder ingaan op het alleen op vakantie/weekendje weg gaan, en wat dit voor mij betekent.

Om 21:30 land ik in Madrid, de koffer is er redelijk snel al, en ik had gelukkig al een metrokaart uitgeprint thuis. Ik wist precies welke metro ik moest hebben vanaf het vliegveld. Wat is dit weer goed geregeld in deze stad. Heel overzichtelijk, schoon en een voordelig tarief. Ik besluit om een 3 dagen pas te kopen voor de metro waar je onbeperkt mee kan reizen in de metro. Dit kost mij € 18,40 euro, een koopje als je het mij vraagt en als je kijkt wat dit in Amsterdam wel niet kost!!! Iedereen die nog steeds voor een godsvermogen aan taxigeld betaald op vakantie en niet even de metro overdenkt, think again please! Het scheelt zoveel geld, en vaak ook tijd (files) en het is echt confortabel en heel simpel.

Mijn hotel ligt heel centraal in het centrum van Madrid, het duurt ongeveer 45 minuten om bij metrostation ''Sol'' te komen, deze ligt 500 meter bij mijn hotel vandaan. Tegenwoordig kun je binnen Europa je eigen (data)bundel gebruiken op je mobiele telefoon. Voor een ''wereldreiziger'' als ik, is dit echt ideaal! Ik kan nu gewoon mijn google maps aan zetten zodra ik de metro uit kom, en lopen naar mijn hotel, zonder verkeerd te lopen of te hoeven zoeken. Het is al donker als ik rond 23:00 het metrostation uit kom. Echter zijn er veel mensen op straat en weet ik mijn hotel al snel te vinden. Het is een hotel waar een blind paard echt weinig schade meer kan aanrichten. Het is vervallen en erg simpel. Ook is mijn kamer heel gehorig en is het alsof de mensen in de kamer naast mij gewoon in mijn kamer zitten. Ik kan woordelijk horen wat ze zeggen, al kan ik ze niet verstaan omdat ze geen nederlands spreken. Toch kan dit mijn pret nooit drukken. Zolang er geen ongedierte door mijn kamer loopt, vind ik het goed. Helaas heb ik voor dit hotel wel € 99,- per nacht betaald, een tarief waar je in nederland toch een knappe van der valk kamer voor heb, maar ach, ik ben er even uit.

Na een korte douche ga ik lekker slapen, ik ben enorm moe en wil de volgende dag vroeg op pad om Madrid te zien, ik ben er immers maar tot zaterdagmiddag.

De volgende dag besluit ik opzoek te gaan naar een verkooppunt en halte van een city tour bus of big bus. In bijna elke grote stad, zowel binnen europa als erbuiten, rijden van die grote (engelse) dubbeldek bussen rond. Heel toeristisch, maar echt ideaal om de stad waar je bent goed te zien en weinig te missen. Je kan bij droog weer bovenop de bus gaan zitten, waar het dak vaak dan vanaf is gehaald, en alles zien wat je zou moeten zien. Je ontvangt een setje koptelefoontjes en krijgt, vaak in je eigen taal, nog informatie over de dingen waar je langs rijd ook. Ik raad dit altijd iedereen aan! Vaak kruis ik gedurende deze bustours dingen aan op de kaart waar ik dan later nog even extra naartoe ga als ik het mooi vind. Je kan bij deze bussen ook te pas en te onpas op en af stappen, jop on hop off zoals dat heet. Ideaal dus als je een leuke bezienswaardigheid ziet en er meer van wil zien.

De bus in madrid had 3 routes, ik heb beide routes helemaal rond gereden, een hoop mooie dingen gezien. Madrid deed mij heel veel denken aan Parijs en Rome, ik vond het niet een hele originele stad. Maar dit is natuurlijk omdat ik Parijs en Rome al gezien heb. Als je Madrid als eerste ziet zul je dit misschien over Parijs en/of Rome zeggen. Mooie gebouwen. Vooral de grote kathedraal heeft indruk op mij gemaakt en heb ik ook van binnen gezien.

In madrid kom je moeilijk aan een gesprek in het engels, wel zijn de mensen er heel behulpzaam en proberen, ondanks dat ze geen engels spreken, er met handen, voeten en aanwijzen met je uit te komen. Hierdoor vond ik het niet storend dat er slecht engels gesproken werd. Ook kun je dus door het super overzichtelijke metronetwerk, overal zelf uitkomen al het gaat om navigatie.

Zaterdag ben ik na het ontbijt nog een klein rondje door de stad gaan doen, maar omdat ik om 12 uur mijn hotel uit moest en helaas niet mijn koffers daar kon stallen, mijn vlucht om 15:50 vertrok en het nog 1 uur met de metro naar het vliegveld was, ben ik rond 12:00 richting het vliegveld gegaan. Ook hier weer goed geregeld, tafeltjes met stopcontacten waar men met tablet of laptop heerlijk aan kan zitten om de tijd te doden. Ik heb daar 2 films zitten kijken op netflix, en toen mijn gate nummer bekend werd mij rustig met een broodje en flesje water naar de gate begeven.

Eenmaal terug in nederland, na een klein vluchtje van 2,5 uur, kon er nog meer leuks van start gaan, aangezien ik die avond/nacht een halloween feest had om heen te gaan...

Volgende maand (december) ga ik Budapest bekijken.

Stay Tuned... To be Continued...

30. aug, 2017

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op reis ben geweest, 4,5 maand, maar toch voor mijn gevoel te lang!

Dit heeft een aantal redenen.

Afgelopen 2 maanden ben ik druk in mijn huis bezig. Door het vele reizen in 2016 en begin 2017 was dit een beetje op z'n beloop gelaten en moest er nu toch echt wat aan gedaan worden. De afgelopen 2 maanden is mijn badkamer verbouwd. Heb ik mijn slaapkamer weer even opnieuw ingericht en mijn keuken begonnen met schilderen. Ook heb ik een nieuwe laminaatvloer in mijn huiskamer gekregen. Ook dit zijn dingen die ik belangrijk vind, ondanks dat ik weinig thuis ben wil ik graag dat mijn thuis naar mijn zin is.

Er staan nu nog een paar dingen op de planning voor mijn huis namelijk;

-een werkhoek

-een nieuwe eethoek

-een nieuwe bank

-keuken betegelen

Wanneer deze dingen gedaan zijn hoop ik dat ik heerlijk even 2 weken op vakantie kan. Gewoon even lekker naar de zon en niks doen. Maar ook plannen voor weer een grote verre reis zitten in mijn hoofd. Nog zoveel te wensen!

Kortom...

Stay Tuned... To be Continued....

12. apr, 2017

Eindelijk is het zover! zaterdagochtend 1 april!

Ik heb die nacht nog in de horeca gewerkt en ben dus eigenlijk pas net thuis. Na een kort slaapje, een douche en nog hysterisch allerlei dingen inpakken vertrek ik samen met mijn vader en tante richting schiphol. Bij de ''Hello, Goodbye bar'' besluiten we een kopje koffie en thee te doen en mijn bestemming te gaan onthullen. Helaas ging het filmen van mijn onthulling moment een beetje mis maar dit kon mijn pret niet drukken. Ik ben er achter, ik ga naar.....

KOPENHAGEN!!!

Dit was wel de laatste bestemming waar ik aan had gedacht. Nooit is deze locatie ook maar als optie in mij opgekomen gek genoeg maar stond wel degelijk op mijn lijstje van steden die ik snel zou willen doen, die kon ik nu dus afstrepen!

Omdat bij de dropping een enkele reis vliegticket zat heb ik een Euro/Inter Rail pass gekocht. Deze heb ik een paar weken van te voren via www.treinreiswinkel.nl gekocht. Super product! Je besteld deze pas voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld 15 dagen en kiest dan voor het aantal dagen dat je in die periode onbeperkt met de trein wil kunnen reizen binnen europa, in mijn geval koos ik voor 5 dagen. Ik had mij voorgenomen om sowieso 3 verschillende steden (en het liefste alle 3 in een ander land) te zien tijdens mijn dropping. Ik had immer alle bewegingsvrijheid die ik op een normale stedentrip of vakantie niet heb. Ik hoef nergens verplicht te blijven omdat ik er een accomodatie of terugvlucht heb geboekt en kan dus gaan en staan waar ik wil. Ik moest alleen uiterlijk dinsdag de 11e terug zijn.

Eenmaal aangekomen op de luchthaven van Kopenhagen was het heel apart om dus ergens te zijn zonder enig gevoel van richting. Dit was voor mij in ieder geval een hele aparte ervaring. Normaal weet ik dat ik naar de metro of trein moet en richting een bepaald station moet, of dat er een transfer bus op mij staat te wachten om mij naar mijn hotel of appartement toe te brengen, nu niks! Ik kon nog uren op de luchthaven blijven, de trein naar een andere stad nemen of een vliegticket kopen om door te reizen. Alles was helemaal aan mij! Wat een vrijheid!

Ik besloot om op mijn ANWB camping app, die ik eerder had gekocht, een camping op te zoeken, dit had ik natuurlijk niet van te voren kunnen doen omdat ik niet wist waar ik heen ging. Ik vond een leuke camping en zocht op hoe ik er het beste naartoe kon gaan. half uurtje met de trein naar IShoj treinstation en dan nog 25 minuten lopen. Dat moet lukken, de zon scheen en ik was op vakantie dus had alle tijd!

Eenmaal volgens mijn google maps aangekomen op het adres waar de camping zou moeten zijn was helaas geen camping te vinden. Ik vroeg omstanders naar de dichtbijzijnde camping en werd nog 20 minuten verderop gestuurd. Toen ik deze camping op kwam lopen, zag ik dat dit een andere camping was maar dat maakte mij niks uit. Er kwam gelijk een vriendelijke jonge man op mij aflopen en vraagt of hij mij kan helpen. Ik geef aan dat ik eigenlijk een andere camping zocht maar dat ik gewoon 1 nachtje wil blijven met een klein tentje. Hij geeft aan helaas vol te zitten maar probeert gelijk verder te helpen. Ik laat hem op mijn telefoon zien welke camping ik eigenlijk zoek, maar dat ik ze telefonosch niet kon bereiken en dus maar was gaan lopen. Oh dat zijn vrienden van mij! ik bel ze wel. Uiteindelijk heeft hij het voor elkaar en verwacht de camping mij. Ik leg uit dat ik al 1 uur aan het lopen ben en vraag hem of het klopt dat de camping die ik dus zocht juist de andere kant op is. Hij bevestigd dit maar verwijst mij naar een treinstation wa een stukje dichterbij ligt dat die waar ik vandaan kwam lopen. Ik moet weel zandpad nemen. Kortom met mijn roltas trotseerde ik het zandpad en kwam ik uiteindelijk bij het treinstation. Ik nam de trein terug naar Ishoj station en loop vanaf daar de andere kant op, op mijn google maps, met nu wel het juiste adres.

Eenmaal aangekomen bij de camping word ik super vriendelijke geholpen door de vrouw achter de receptie. Ze zegt dat ze het super leuk vind omdat ik de eerste toerist en de eerste tent van het seizoen ben, ze zijn net sinds die dag weer open namelijk. Ze vraagt nog even of het niet te koud is om te camperen maar ik verzeker haar dat het wel goed komt. Er word mij aangewezen op welke plekken ik allemaal mag staan en loop vol enthousiasme naar het veld. Ik ben dus de enige tent en mag bijna overal staan! Ik kies voor een plek in de hoek van het veld aan het water. Wat een heerlijke rust! Hierkom ik zeker nog een keer terug beloof ik mezelf en begin mijn tent op te zetten. Dit gaat goed en snel en na een klein uurtje is mijn hele tent opgezet en ingericht. Nu wil ik douche en omkleden en heerlijk slapen! ik ben al bijna 36 uur zo goed als wakker en ben er wel aan toe na die lange wandeltocht.

Nu ik weer helemaal fris ben loop ik naar de receptie met de vraag waar de dichtbijzijnde supermarkt zit, ze wijst mij 3 supermarkten maar geeft tegelijk aan ook al wat producten te verkopen. Ik besluit niet nog meer te gaan lopen en koop pasta, rijstwafels, marmelade, philadelphia, tonijn, tomaatblokjes in blik en een gastankje voor mijn primus. Helaas past dit gastankje niet op mijn primus dus breng ik deze maar weer terug. Gelukkig is deze camping van alle gemakken voorzien, ze hebben op het blok bij de douches en toiletten ook een gebouw met 5 keukenblokjes erin gebouwd. Inclusief 2 pits gasfornuis en afzuigkap. Heerlijk makkelijk dus! Ik heb daar mijn pasta gemaakt, voldoende om 2 dagen van te eten. om 20:30 besluit ik toch echt mijn slaapzak in te kruipen. In de dikste outfit waar ik ooit in geslapen heb kruip ik mijn tent in. Ik app de mensen thuis die nog wel eens ongerust konden worden als ik niet reageer dat ik nu ga slapen en waarschijnlijk een gat in de dag ga slapen dus dat ze niet raar hoeven op te kijken als ik morgenochtend niet reageer. De volgende cohtend word ik pas om 11:15 wakker. klokkie rond geslapen dus! Heerlijk! Stijf van de lange slaap besluit ik wel een beetje vaart te maken. Ik ga douche, ontbijten en begin met mijn tent leeghalen en afbreken. Rond 13:00 ben ik onderweg naar Ishoj treinstation om naar kopenhagen te gaan, ik wil sightseeing!

De vorige dag heb ik al op advies van een oud collega een hostel geboekt in het centrum van kopenhagen. Dit word mijn eerste Hostel ervaring en heb besloten voor E 45,- toch maar een privekamer te boeken. Ik word vriendelijk geholpen bij de receptie van het hostel en er hangt een hele leuke sfeer in de gemeenschappelijke ruimte die tevens als bar/restaurant dient. Er staat een loungebed en een aantal tafeltjes met bankjes en stoelen. Een aantal mensen zitten in groepjes maar veel mensen zitten ook alleen met een boek of een laptop. Er word mij verteld dat ik savonds kan deelnemen aan SharedDiner waarbij er 1 gerecht onbeperkt gegeten kan worden, die avond is dat pasta bolognese. Ik besluit dat te doen samen met het ontbijtbuffet de volgende ochtend. Ik dump mijn spullen in mijn kamer, fris mij een beetje op en loop de stad in. Ik was in de veronderstelling dat ik de douche op de gang moest gebruiken maar in het toilet van de kamer zit ook een douche aan het plafond bevestigd. Geniaal hoeveel je in een kleine ruimte allemaal kunt maken!  Ik zit om de hoek bij het stadhuisplein en Tivoli park, helaas is dat laatste nog dicht tot 6 april maar de entree is al leuk! Het valt mij gelijk op dat iedereen goed engels spreekt, net als dat wij in nederland gewend zijn, en ik voel mij meteen net zo thuis als dat ik dat in Londen altijd doe. De liefde voor kopenhagen ontstaat al.

In Denemarken hebben ze Deense Kronen, 1 kroon is ongeveer € 0.13 euro, Dit word dus weer even een beetje rekenen. Gelukkig kun je tegenwoordig overa pinnen en gewoon met je eigen pinpas geld in de juiste valuta uit de muur halen. Het heeft toch ook wel weer wat dat vreemde geld, dan mis ik dat soms wel eens in andere landen die wel de euro hebben gekregen.

Ik loop die middag en avond wat rond in de winkelstraat en doe mee aan het shared diner in de bar van het hostel, Er word heel simpel pasta met groente en bolognese saus geserveerd, Je kan met je betalingsbewijs een kom krijgen bij de balie en dan gewoon zelf uit een andere kom opscheppen, zovaak je wil. Hoe leuk is dit! Na het shared diner besluit ik nog een stukje kwarktaart te gaan eten bij een heel gezellig engels theezaakje wat ik eerder die dag ben tegen gekomen, dit word mijn eerste cheatmeal van mijn personal body plan periode maar het is het waard. Ik neem een door de verkoper aangerade punt met een kopje thee en ga heerlijk buiten zitten. Dit zijn de momenten dat ik het juist zo enorm waardeer dat ik alleen op vakantie ben. Ondanks dat ik het super gezellig had gevonden om hier met een vriendin, mijn vader of misschien wel een geliefde te zitten met mijn puntje taart en mijn kopje thee, je kan zo het moment veel meer in je opnemen en dubbel genieten van alles wat er om je heen gebeurt. Dat vind ik met sightseeing net zo. Je bent niet afgeleid door een gesprek of aanwezigheid van een ander maar heb 100% aandacht voor je omgeving, details vallen ineens veel meer op.

Na mijn stukje taart besluit ik optijd naar bed te gaan, de volgende dag sta ik vroeg op, ik maak gebruik van het ontbijtbuffet wat werkelijk prima geregeld is. een eitje, een worstje, een yoghurtje, kopje thee, toast, eigenlijk is alles wat je nodig heb beschikbaar. Nog een bakje fruit en ik kan er tegenaan! Helaas blijkt bij de balie dat mijn 1 persoonskamer niet meer beschikbaar is voor nog 1 extra nacht, ik besluit, met een kleine twijfel, voor het eerst in mijn leven dan toch echt in een gedeelde kamer van een hostel te overnachten. Het word ook nog een gemengde kamer, dan maar in 1x goed toch?! Ik sta mijn spullen in een bagagekluis in de kelder van het hostel en krijg vast mijn sleutelkaart voor later die dag, ik twijfel die ochtend geen moment en ga naar de plek waar de BIG RED BUSSES vandaan vertrekken en de tickets tevens te koop zijn. Ik hou echt van deze bustours. In elke grote stad rijd er wel 1 en je ziet werkelijk alles zonder blaren op je voeten te krijgen. Je kan uitstappen en weer opstappen waar je wil, ook zit er vaak een boottochtje bij, zo ook in kopenhagen. Tijdens mijn bustour heb ik van alles gezien, een super leuk klein kerkje, een fontein, the little mermaid.
Tijdens mijn bustour heb ik ook besloten om de volgende dag naar Stockholm te gaan, ik ga naar het treinstation en na lang wachten in een hele lange rij boek ik bij de balie onder mijn interrailpass die ik voor mijn vertrek had gekocht bij treinwinkel.nl een ticket voor de volgende ochtend. Alleen de reserveringskosten van de stoel kosten ongeveer 7,50 euro omgerekend.

Halverwege de dag besluit ik de walking tour te gaan doen die ook bij de bustourticket inbegrepen is. Het startpunt hiervan is voor de bioscoop middenin kopenhagen. Ik ben daar ruim van te voren waardoor ik mezelf begin af te vragen waarom ik die avond niet gewoon lekker naar de film zal gaan, ik heb dit gekgenoeg nog nooit gedaan tijdens een stedentrip en vraag mij af waarom eigenlijk niet, de meeste films zijn immers gewoon in het engels, alleen de ondertiteling negeren en het werkt prima! Op dat moment komen er 2 jongens van mijn leeftijd of jonger mijn kant oplopen om te vragen of ik voor de walkingtour sta te wachten. Ik bevestig en ze geven aan dat ik de enige ben, het word dus een prive tour, hoe leuk! Ze laten mij allerlei plekken van Kopenhagen zien die je met de bus niet kunt bereiken, de tour duurt ongeveer 2 uur en we praten over allerlei zaken, sommige relateerd aan de tour, andere over de wereld of dagelijkse zaken waar iedereen wel eens mee te maken krijgt.

Die avond besluit ik niet te gaan eten in een restaurant, ik heb die middag een typisch deense hotdog gegeten en zit ondertussen wel aan mijn calorien voor die dag. Ik besluit gewoon naar de bioscoop te gaan, en ik kies voor de film LaLa Land, na 10 minuten naar deze film te hebben gekeken ben ik de zaal uit gelopen, misschien was ik niet in de stemming, is het mijn soort film niet of is het werkelijk een hele slechte film (wat haast niet kan met al die nominaties ne prijzen die het gewonnen heeft) maar ik vond er niks aan. Ik besluit de stoute schoenen aan te trekken en aan de balie te vragen of ik mijn ticket mag omruilen voor fifty shades darker, daarvan weet ik zeker dat ik deze leuk vind en deze begint 30 minuten na LaLa land, kortom ieder moment! De jongen achter de balie is heel vriendelijk en ondanks dat ze dit normaal gesproken niet doen, ruilt hij toch mijn ticket om, super vriendelijke! ik moet 10 kronen (1,35 euro) bij betalen omdat deze film gewoon duurder is en mag doorlopen naar de zaal van fifty shades darker. Na de film ben ik naar mijn kamer gegaan, de gedeelde gemengde kamer! Ik heb in de bagagekamer in de kelder wat spullen uit mijn tas in een klein tasje gedaan zodat ik niet de volgende ochtend met mijn hele tas hoef te gaan slepen terwijl mijn kamergenoten nog slapen. Ik ontmoet 2 van mijn kamergenoten, 2 bouwvakkers die hier werkzaamheden doen maar uit een ander deel van Denemarken komen en hier dan overnachten. 1 van hen verteld dat hij normaal een caravan op een camping in de buurt van zijn werkplek heeft maar dat deze verkocht is en hij een nieuwe heeft gekocht maar deze nog opgelevert moet worden. We kletsen nog wat. Hij moet de volgende ochtend samen met zijn collega die in het andere bed ligt, om 5:00 opstaan, ik zeg dat hij mij mag wakker maken omdat ik ook vroeg op moet, en ik ben als de dood dat ik mij verslaap voor mijn trein naar Stockholm.

Gelukkig ben ik de volgende ochtend optijd wakker en kan ik rustig douche, mijn bed afhalen (dat is vaak gebruikelijk om zelf te doen als je uitcheckt heb ik gemerkt), mijn spullen bij elkaar te halen en op naar het trein station. Ik zit natuurlijk veel te vroeg op het perron maar ik heb ook niet hoeven haasten gelukkig. Het treinstation is zo groot dat ik vanaf de ingang van de stationshal tot het perron 15 minuten heb moeten lopen! Ik begin aan mijn 7 urige treinreis naar Stockholm Zweden! Hier is overigens ook geen euro en heeft men de SEK of te wel zweedse kronen. 1 Zweedse kroon in ongeveer € 0,10 euro, wederom omrekenen dus! Ik hou van andere valuta!

Rond 15:00 kom ik aan in mijn hostel in Stockholm. Ik ben zo ongelooflijk blij dat ik tegenwoordig binnen europ gebruik kan maken van mijn data bundel! ik gebruik mijn telefoon met internet en google maps de hele dag en heb zoveel handige reisapps dat er niks fout kan gaan! Ik vind mijn Hostel redelijk snel, het betreft een hostel zonder personeel. Dat wil zeggen uiteraard komt er elke dag een schoonmaker, maar er is geen beveiliging, balie of receptie. Je kan naar binnen met een deurcode die je per mail na reservering (in mijn geval via booking.com) heb ontvangen. Dan krijg je je kamernummer door en de code voor het slot daarvan. Super geregeld! Alles werkt prima! De schoonmaker is toevallig bezig en ik vraag hoe ik kan wassen, hij geeft aan dat dit 60 kronen kost (6 euro), ik heb echter nog geen contant geld gepind. Hij is heel vriendelijk en laat mij gratis gebruik maken van de wasmachine. Ik had in theorie maar 3 setjes kleding bij me, vanwege de beperkte hoeveelheid bagage die ik mee kon nemen, vanwege mijn camping uitrusting dat ik weinig kleding heb meegenomen. 1 setje kleding heb ik in geslapen, je ligt toch in een gemengde gedeelde kamer dus een joggingbroek met een hempje is dan wel op zijn plek. Overdag loop je de hele dag in een setje kleding en savonds met eten wil je je dan toch even opfrissen en wat schoons aan. Kortom elke 2 dagen wassen is geen overbodige luxe. De wasmachine heeft een snel programma waardoor mijn was binnen een half uur klaar is, ik hang mijn was op in mijn kamer en zet lekker het raam open, de kamer is super netjes en wederom mist er niks wat je echt nodig heb, ik begin enorm te genieten van deze minimale manier van reizen, want wat heb je nou eigenlijk echt nodig? Een bed, een douche en af en toe de gelegenheid je kleding te wassen en wat eten te maken, toch?

Ik duik later die middag stockholm in, maar kom er al snel achter dat deze stad voor mij weinig te bieden heeft. Het treinstation van Stockholm is niet normaal groot. Ik verdwaal onmiddelen en alleen al van de trein naar de metro lopen duurt 35 minuten ondergronds. Het gaat wekelijk nergens over! Als je boven de grond staat bestaat het station uit meerdere gebouwen en met kruispunten tussen deze gebouwen lijkt het net een klein dorpje. Ongelooflijk! In de toeristen folder die ik bij de toeristen informatie heb meegenomen staan weinig gebouwen of dingen die ik zou willen zien, en na 2 uurtjes in de stad te hebben gelopen, besluit ik om terug te lopen naar het treinstation, een retourticket voor de volgende ochtend te reserveren en naar mijn hostel terug te gaan. Zo gezegd, en zo gedaan! Als ik vanaf het treinstation richting mijn hostel loop zoek ik iets om te eten, een restaurant of een supermarkt. Het hostel beschikt over een magnetron dus de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik zie een COOP supermarkt en besluit een kijkje te nemen. Ik moet mij nog steeds aan mijn personal body plan dieet houden dus een mc donalds maaltje zit er helaas niet in, anders had ik dat zeker gedaan!

Ik koop een goed gevulde, en zelf samengestelde maaltijdsalade vanuit de saladebar in de supermarkt, nog wat toiletartikelen en loop terug naar mijn Hostel. Het is een klein hostel met maar 15 kamers dus het is er niet vol met allerlei gasten. Ik zit alleen in de keuken aan mijn salade en een kopje groene thee terwijl ik helemaal weg zak in mijn boek. Als ik mijn salade op heb ga ik lekker naar bed, ik vind het zo heerlijk dit elke dag weer helemaal zelf te kunnen bepalen zonder dat ik mij verplicht moet voelen over huishouden of afspraken waardoor ik nog niet kan gaan slapen als ik daar gewoon zin in heb! Wat een vrijheid!

De volgende dag neem ik vroeg de trein terug naar kopenhagen. Mijn busticket was 48 uur geldig en dit maakt dat ik de laatste buslijn waar ik nog niet aan toe was gekomen eerder die week nog even kan doen. ik reserveer dezelfde gemengde kamer in hetzelfde hostel in kopenhagen en merk dat ik een geleerde gypsy begin te worden. Mijn tas inpakken en mijn spullen ordenen en verdelen gaat mij met de dag beter af en ook het tasje voor naar de badkamer en het organiseren van mijn dag voelt alsof ik nooit anders gedaan heb. Kon ik mijn hele leven maar zo doorgaan... Ik besluit om de volgende dag naar Berlijn te gaan om vervolgens door te reizen naar huis. ik ben dan 7 dagen weggeweest en heb nog even lekker een heel weekend vrij in mijn eigen huis. De laatste keer dat ik die luxe had kan ik mij niet meer herinneren. Ik boek een plaats in de trein naar Berlijn, via Hamburg. Ik moet in Hamburg overstappen. Omdat het nog vroeg ik pak ik mijn boek en nestel ik mij in de bar van het hostel, eerder buiten op een bank met veel gekleurde hippie kussens erop, later als de zon weggaat, ga ik naar zo'n zelfde bank maar dan binnen. Ik bestel een pizza (3e cheatmeal deze vakantie, maar ik heb die dag weinig gegeten dus het kan) en hou het maar liefste 5 uur lang vol om te zitten lezen. van 16:00 tot 21:00 verdwijnt alles om mij heen en zit ik volledig ontspannen in mijn boek te lezen, waarom lukt dit mij thuis nou nooit?

De volgende ochtend verslaap ik mij dan toch echt. Ik word 40 minuten voordat mijn trein vertrekt wakker, oh mijn god! Ik zet de haast erin en besluit niet te gaan douche. Ik heb die avond ervoor gedoucht en douche wel gelijk als ik in Berlijn aankom. Ik kan deze trein niet gaan missen! In het joggingpak waar ik in het geslapen poets ik mijn tanden en snel ik naar de bagageruimte, ik voeg alles bij elkaar en check dat ik niks vergeet. Snelwandeld met mijn rugtas op mijn rug en mijn roltas achter mij aan snel ik naar het treinstation.

Eenmaal in de trein merk ik dat er geen plaats is waar ik mijn tas in de buurt heb of in de gaten kan houden. Ik besluit op het balkon van de trein te gaan zitten, ik kom tegenover het toilet uit en besluit even om te kleden en op te frissen in het toilet, ik heb niet eens make up op gedaan en ik zit toch 7 uur in de trein. Ik lach om mezelf hoe makkelijk ik dit ''zwervers bestaan'' vind. Ik fris me op in het toilet, pak al mijn tassen weer naar behoren in en nestel mijzelf op de klapstoel met muziek in mijn oren en een boek in mijn hand. Ik stel mij in op een treinreis van ongeveer 5 uur naar hamburg en dan nog 3,5 uur naar berlijn. Ik heb dus alle tijd! Na 1,5 uur komen er echter 3 conducteurs naar mij toe. De hele trein is leeg en we staan kennelijk al een paar minuten stil op een station. Ze vertellen dat er wat mis is met de remmen en dat de trein niet verder rijd. Ik zucht als ik hoor dat ik de bus verder moet nemen naar Hamburg. Al mijn spullen liggen geinstalleerd om mij heen, ingesteld op nog minimaal 3 uur ongestoortd treinen. Ik grijp snel alles bij elkaar, en begin mijn vest en jas weer aan te trekken. Ik vind gelukkig snel mijn bus, een touringcar, en installeer mij daar weer in. Omdat de vorige leeg was zat ik in deze maar met nog 4 mensen, wat een luxe, helemaal vooraan zodat ik niet wagenziek word ga ik verder in mijn boek. Ik zie enorme weilanden van Denemarken en voor kilometers lang geen enkel gebouw, af en toe een klein hutje, of een boerderijte. Ik vraag de chauffeur die weinig engels spreekt en al helemaal niet de moeite neemt zijn mededelingen in het engels te communiceren, met handen en voeten hoelang we erover gaan doen richting Hamburg, dit blijkt 2,5 uur langer te zijn dan met de trein, ach niks aan te doen, ik ben op vakantie maar ben wel blij dat ik de trein sochtends niet gemist had, anders was het nog later allemaal geworden. Na een tijdje komen we bij een soort grensovergang op de snelweg, ik denk gewoon paspoort controle en inderdaad de politie maakt een rondje door de bus, dit ben ik gewend toen ik met de bus naar londen ging en had dit dus wel verwacht. Echter blijkt het nog een overeenkomstigheid van mijn busreis naar Londen te krijgen, namelijk we gaan over met de boot! Zoals ik zei vond de chauffeur communicatie niet echt een essentieel onderdeel van zijn functie en komt alles maar gewoon zoals het komt. We rijden met de bus het ruim van de boot binnen, ook nu moet ik maar raden dat we de bus uit moeten, voor 45  minuten weet ik nog uit hem te krijgen. Ik vind het erg leuk om met de boot te reizen. Een Cruise staat dan ook hoog op mijn lijstje. Ik geniet van de zon, de frisse wind en het eten aan boort. Na 45 minuten loop ik rustig terug naar de bus in het ruim, ondanks dat ik daar met nog 30 mensen sta word ik als enige aangesproken door een bewaker met de vraag wat ik wel niet denk dat ik daar doe en dat ik daar helemaal niet mag zijn. Ik kijk hem verbaasd aan en beloof hem dat ik bij de trap zal wachten tot de chauffeur er is, ik heb geen zin in discussies maar ga ook niet weer helemaal naar boven terwijl die andere mensen er wel lekker blijven staan. Eenmaal per bus aangekomen in Hamburg verbijster ik mezelf over de schoonheid van het station en de omliggende gebouwen, hier moet ik ook zeker een keer naartoe! ik heb mijn trein uiteraard gemist en vraag bij de internationale balie of ik mijn ticket kan omboeken, gelukkig zijn ze op de hoogte van de gang van zaken eerder die dag en kan ik kosteloos mijn ticket naar een trein later zetten, over 7 minuten gaat de volgende trein, ik ga haasten. De vriendelijke man achter de balie heeft ook een reservering gemaakt voor de trein erna zodat als ik die eerste trein mis ik niet weer in de rij hoef, toch wel heel vriendelijk, zouden duitsers dan toch wel meevallen? Ik haal de trein en heb een ontspannen treinreis richting berlijn.

Eenmaal op Berlijn centraal aangekomen slaat de chaos die ik niet miste in Denemarken en Zweden volledig toe, ik weet niet of het de grote van het station is of dat het komt dat ik gewoon niet kan wennen aan alles wat duits is, de taal en de mensen, maar mijn ontspannen stemming neemt af. Ik dwing mezelf toch rustig en ontspannen te blijven en neem de metro naar de plek waar mijn hostel is Ik heb een modern hostel geboekt, wederom een gedeelde gemengde kamer, wat maakt het ook uit, dichtbij het openbaar vervoer en allerlei bezienswaardigheden. Maar wat is dat Berlijn groot! Het metronetwerk is een stuk minder overzichtelijk dan dat ik gewend ben van Londen en Parijs maar wel prima te doen. Helaas had mijn google maps wat kuren door de hoge gebouwen rondom het station waardoor ik pas na 3 rondjes om het station heen lopen de juiste richting vond en mijn Hostel binnen liep. Ik werd door een vriendelijke jongen van mijn leeftijd geholpen, ik was wat geirriteerd maar hij heeft mij toch aan het lachen gemaakt en ontspannen richting mijn kamer kunnen laten gaan. Linnen pakket kun je zelf pakken uit de linnen kamer, wasmachine en droger vind je in de kelder en elke gedeelde 4 persoonskamer heeft een eigen badkamer, dat is best luxe! Het is een hoog pand van wel 20 etages, een leuke sociale ruimte en voldoende keuzes voor snacks en simpele maaltijden zoals salades en pizza's. Ik was wederom wat kleding bij aankomst, dump het grootste deel van mijn bagage in een bagagekluis in de kelder van het hotel en ga op pad. Ik heb op het treinstation van kopenhagen al een treinticket naar Haarlem geboekt voor de volgende dag, dit hoefde ik dus niet meer te doen.

Helaas werd tijdens het sightseeing mijn voorlopige indruk van duitsers, gebasseerd op de duitse toeristen in nederland, wederom bevestigd. Ik vind het een bijzonder arogant volk wat totaal geen enkele moeite doet zich aan te passen aan hun omgeving, als toerist niet, en als duitse burger naar toeristen ook niet. Het flexibele en makkelijke omgaan met Denen en Zweden staat haaks op de omgang met Duitsers. Iedereen die je wat vraagt op straat of bij een informatie punt is stug en stram in de omgang, ook de Engelse taal is niet zo aanwezig als dat in Nederland, Denemarken en Zweden het geval is. Ze lopen net als italianen in rome en Venetie liever over je heen dan dat ze je erlangs laten en dringen voor een volle metro of trein terwijl er nog mensen uit moeten is ook volkomen normaal. Hier ga ik niet lang blijven weet ik al. Gelukkig heb ik die dag mooi weer en bezoek ik het grootste deel van de dingen die ik graag wou zien in Berlijn. Savonds haal ik een pizza voor de spotprijs van 2,50 euro (ja ik kan natuurlijk weer met euro's betalen) en ga ik vroeg naar bed. In mijn kamer spreek ik een man die voor werk in Berlijn is, hij moet die nacht om 4 uur zin bed uit om zijn vliegtuig te halen, ik geef aan dat hij voor mij niet zachtjes hoeft te doen, ik slaap overal doorheen, en inderdaad heb ik er niks van gemerkt dat hij middenin de nacht vertrokken is.

De volgende ochtend check ik vroeg uit maar laat mijn bagage nog in de bagagekluis in de kelder. In een vlug tempo werk ik de laatste bezienswaardigheden voor Berlijn af. Ik besluit mijn ticket om te boeken naar een trein eerder, ik heb Berlijn wel gezien. Ik haal mijn spullen op in het hotel, bedank nogmaals voor het fijne verblijf en het opbeuren van die dag ervoor.

Ik ga naar het centraal station van Berlijn en boek mijn ticket om voor een rechtstreekse treinreis naar Haarlem, nou ja egenlijk Amsterdam, en dan daar weer overstappen natuurlijk. Helaas kan dit niet kosteloos maar ach het kost maar € 6,50 euro. De treinreis duurt 8,5 uur, maar door een vertraging word dit nog eens 1,5 uur langer. Onderweg in de trein eet ik wat en geniet ik nog even van de laatste momenten van mijn vakantie. Ik kan zeggen dat ik helemaal verliefd ben op scandinacie, de mensen, de natuur en de wijdsheid ervan, dat ik graag met de trein reis en dit ook zeker vaker ga doen. In 2018 heb ik het plan om van de Nordkap Noordwegen naar Gibraltar Spanje te reizen, totaal ongepland, in hostels, met de trein. Ik verheug mij er nu al op!

Tot zover mijn verslag over mijn dropping naar kopenhagen en alles wat daarbij is gekomen.

To be continued... Stay Tuned...

24. mrt, 2017

Nog 7 dagen en 22 uur te gaan, dat zegt de teller momenteel op:

Dit is de link naar mijn persoonlijke pagina voor mijn dropping met sprs.me volgende week zaterdag 1 april.

Ik ben super benieuwd, nieuwsgierig en ook een beetje zenuwachtig. Want waar ga ik nou heen!

De controlfreak die ik ben heb ik al meerdere analyses en theorieen losgelaten over waar ik dan toch naartoe gestuurd word, maar echte zekerheid heb ik nog niet kunnen vinden. Kortom echt afwachten tot zaterdagochtend.

Ik heb afgelopen weekend mijn kampeerspullen bij elkaar gezocht en haal komende zondag nog even wat spullen bij iemand op die ik via marktplaats gekocht heb. Ik heb een beperkt budget voor mijzelf vrijgemaakt om ook dit te laten meespelen in het avontuur.

Ik heb een 1 pit kookstelletje (primus) gekocht zodat ik gewoon mijn Personal Body Plan kan voortzetten en niet elke dag bij de mc donalds aan mijn eten hoef te komen of een fortuin kwijt ben aan restaurant bezoeken. Ik ben dus ook van plan gewoon te gaan koken.

Ik heb 10 dagen vrij en zolang mag en kan ik dus ook wegblijven, geen idee of ik eerder thuis ben maar het streven is 10 dagen. Ik heb een Europe Rail Pass gekocht. Met deze pas, die 175 euro kostte, kun je gedurende 15 dagen, 5 dagen onbeperkt door Europa reizen. Dit heb ik toch maar gekocht als een soort back up om thuis te kunnen komen, tevens om veel te kunnen rondreizen. Ik wil het liefste 3 landen zien gedurende deze reis en elke dag op een andere camping (of in een ander hostel) slapen. Als je dat toch losgeworteld en ongepland gaat reizen, dan maar gelijk goed toch?

Je kan je op bovenstaande link inschrijven met je emailadres. Dan krijg je, zodra ik erachter ben waar ik heen ga een mailtje met daarin mijn bestemming onthult, mocht je het leuk vinden! Ook zal ik deze onthulling filmen vanuit schiphol en op mijn persoonlijke facebook pagina plaatsen. Ik ben enorm benieuw waard ik 1 t/m 10 april terecht kom.

21. dec, 2016

Afgelopen weekend was ik in rome, weer een italiaanse plaats, sinds ik natuurlijk onlangs in Venetie ben geweest.

Rome was nog mooier dan Venetie vond ik zelf, ongelofelijk maar waar, want vond Venetie al echt zo super mooi!

Rome is uiteraard wat ruimer opgezet dan Venetie en in Venetie is het toch best kruip door sluip door waardoor het overzicht wat minder mooi is, dit heb je in Rome gelukkig wel. Mijn wonderbaarlijkste moment vond ik wel het vinden van de Trevi-Fontein. Wat een gigantisch mooi ding is dat zeg! Ongelooflijk hoe ze dit ooit zo hebben kunnen maken, helemaal in de tijd.

Op mijn facebook heb ik een filmpje gepost van het moment dat ik de Trevi-Fontein vond. Je loopt letterlijk door een klein en niet veel zeggend straatje als je ineens om de hoek de mooie fontein aantreft. Wat schitterend en verassend.

Daarnaast heb ik natuurlijk allerlei mooie kerken gezien en het collesseum mocht ook niet aan de lijst ontbreken.

Ik ben zaterdagochtend om 5:00 sochtends richting schiphol vertrokken. Wederom natuurlijk weer veel te weinig geslapen, maar ik was optijd. Nadat ik mijn koffer had ingecheckt ben ik nog even een warme chocolademelk gaan drinken bij mijn collega's van CrossRoads (de voormalige Juggle Juice bar op schiphol bij aankomst 2).

Toen het eenmaal 6 uur was ben ik richting de security check gegaan, wat duurt dit toch altijd lang! Wie ooit bedacht heeft dat dat op 1 centraal punt op de luchthaven moet gebeuren vliegt zeker weinig! Maar uiteindelijk kom je er natuurlijk altijd wel. Intussen ben ik zo volleerd securitycheck pro geworden dat ik mijn schoenen al ongevraagd begin uit te trekken in de rij. Het metaaldetectiepoortje gaat dan ook nooit meer af bij mij :) Wel moeten ze me altijd nog even dubbel checken als ik door zo'n bodyscan ben geweest.

Eenmaal in het vliegtuig zat ik naast een heel leuk jong stel waar ik een beetje mee aan de praat raakte. Ze waren ook nog nooit in Rome geweest en zaten toevallig genoeg in de zelfde buurt als ik. We hebben elkaar echter na de vlucht niet meer gezien maar het was leuk even met ze gesproken te hebben. Tijdens de vlucht die maar 2,5 uur duurde heb ik 1,5 geslapen en 1 uur film gekeken, dank je wel netflix voor de offline mogelijkheid tegenwoordig! Echt een werelduitvinding dat!

Op het vliegveld kwam ik erachter dat er geen metro naar mijn hotel ging, maar wel een trein. Dit koste maarliefst 14 euro voor 32 minuten! Dat vind ik voor nederlandse begrippen best heel duur, maar daarentegen heb je geen andere keuze die goedkoper is en zul je dus wel moeten. Het waren hele comfortabele stoelen in de trein en ik was er zo.

Tegenwoordig kan ik via mijn telefoonabonnement bij Vodafone gewoon mijn bundel gebruiken in het buitenland, dit is echt een uitkomst! Ik kan gewoon mijn onbeperkt bellen en SMS'en, plus mijn 12 GB data per maand buiten nederland gebruiken. Kortom ik heb heel Rome ontdekt op mijn navigatie van Google Maps. Hoe handig is dit, en het scheelt zoveel tijd aan verdwalen, kaartlezen en noem maar op! Dit gaat zeker goed van pas komen!

De zon schijnt en daardoor lijkt Rome nog mooier, het is zo'n 8 graden en ik geniet van mijn loopje naar mijn hotel. Na 10 minuten kom ik in een klein hotelletje aan, een smalle receptie met een mooie rode lopen op de trap. Ik check in maar kan helaas mijn kamer nogn niet in. Ik besluit mijn koffer daar niet achter te laten omdat deze redelijk onbewaakt op een overloop moet staan dan. Ik ga op zoek naar een plek om even wat te eten, ik heb immer nog niks gegeten die dag.

Ik besluit uiteindelijk niet te ver te zoeken en ga gewoon naar de McDonalds. Deze bevind zich in een soort keldertje. Ik bestel een Mc Italie (hoe leuk) menu met patat en een ijsthee lemon. De jongen achter de balie kijkt me 3x opnieuw aan en vraagt dan in het engels, ben jij een actrice. Ik kijk hem verbaasd aan en zeg, I wish! haha Hij glimlacht en blijft een beetje onderzoekend kijken. Ik denk dat hij gek is ofz en schenk er verder geen aandacht al behlave een glimlach. Het is immer geen belediging. Hij komt terug om af te rekenen en zegt dat, sorry maar je ziet er echt uit als een actrice, en ik vind je haar, ogen en mond en schitterend. Ik voel mij gecharmeerd, glimlach en bedank hem voor het compliment. Ik kom net uit een vliegtuig gevallen en heb bijna een hele nacht niet geslapen dus als hij dit al wat vind denk ik bij mezelf, en ik glimlach nogmaals. Ik krijg van hem vast mijn patat en ijsthee. Als ik zit merk ik dat de patat ijskoud is, ik loop naar de balie en vraag om nieuwe patat. Als hijn evenlater aan mijn tafeltje komt om de burger en de patat te brengen, houd hij zijn hand op en kijkt mij weer aan, ik glimlach terug en vraag wat hij bedoeld. Hij gebaard dat ik mij hand in die van hem moet leggen, het vraagteken boven mijn hoofd word steeds groter maar leg mijn hand in zijn hand. Hij kust de bovenkant van mijn hand als in een film, kijkt me aan en zegt Bella Donna! vervolgens verdwijnt hij weer achter de balie en gaat hij door met zijn werk. Hoe stereotype italiaans kun je het hebben en ik verwacht dat er straks iemand van een of andere verborgen camera show om de hoek komt schieten, maar dit gebeurd niet. Ik moet er nog even een paar keer om lachen en ga dan weer terug naar mijn hotel waar ik in de lobby wacht tot ik mijn kamer binnen kan.

Eenmaal in mijn kamer heb ik lekker wat bijgeslapen en ben ik de volgende dag gelijk om 7:30 gaan ontbijten. Vol energie begin ik te lopen op mijn navigatie en zie ik alle grote bezienswaardigheden. Ik denk dat ik wel 20km gelopen heb. Uiteraard heb ik ook het Vaticaan gezien, dit is net zo beveiligd als de eiffeltoren in Parijs. Je moet je tas laten nakijken en het wemelt er van de politie en militairen. Sowieso zie je overal op straat bij elk plein, groot gebouw of bezienswaardigheid een jeep staan met een paar militairen. Ja mijn liefde voor mannen in uniform kwam weer lekker tot zijn recht in Rome.

Anyway! Mooie dingen gezien, lekker gegeten, en heerlijk weer gehad!

Mijn volgende trip is pas weer 1 april. Ik mag tot die tijd geen citytrips meer doen van mezelf omdat ik dan het risico loop naar de bestemming te gaan waar ik 1 april al heen ga. Het is een sprs.me dropping dus ik weet niet waar ik heen ga tot ik 1 april sochtends op de luchthaven kom, en het is een dropping dus heb alleen een vlucht heen, verder niks.

Stay Tuned.....   To Be Continued.....