Travel

16. aug, 2018

2 weken geleden zijn mijn vriend en ik een weekend naar Parijs geweest.

Ondanks dat ik eerder dit jaar al met mijn beste vriendin parijs had bezocht en ik een kleine 2 jaar geleden er nog alleen naartoe ben geweest, blijft parijs een fantastische stad om naartoe te gaan. Elke keer dat ik in parijs ben, ervaar ik weer iets nieuws.

We verbleven in het Hotel Demeure. We hadden eigenlijk Hotel Garance geboekt, maar op de dag van aankomst hadden we bericht gekregen dat door loodgieterswerkzaamheden zij ons niet konden ontvangen en een kamer in Hotel Demeure, 500 meter verderop, voor ons hadden geboekt. Dit hotel was minstens zo goed. Wat ik merk aan hotels in Parijs is dat het wel wenselijk is een wat luxer hotel te nemen. De eerste keer zat ik in het Park Lane hotel, een 4 sterrenhotel, middenin het centrum van Parijs. De 2e keer met mijn beste vriendin, zaten we in Hotel Les Bulles. Tevens een prachtig 4 sterren hotel, iets meer aan de rand van het centrum, maar prima bereikbaar via de metro op steenworp afstand. Ook bij dit hotel was de metro binen 500 meter van het hotel te vinden. Mijn ervaring is eigenlijk bij alle grote steden dat als de metro, of ander centraal openbaar vervoer dichtbij ligt, je zeker niet pal centrum hoeft te zitten.

Bij dit hotel betaalden we 240 euro voor 2 nachten inclusief ontbijt, wat voor parijs een redelijk normale prijs is voor deze hoeveelheid comfort. Aangezien het ontbij ook al 16 euro p.p.p.n. was, en je hier dus eigenlijk 64 euro nog af moet trekken, Zit je voor een kleine 90 euro p.n. toch in een behoorlijk luxe hotel.

We reizen vrijdagavond, direct vanuit werk, met de sprinter van Haarlem naar Amsterdam Centraal, om daar op spoor 15 te wachten op de Thalys. De Thalys komt, zoals je misschien niet zou verwachten van een internationale trein, altijd echt maar 10 tot 5 minuten voor vertrektijd aanrijden. Alleen de eerste trein in de vroege ochtend is eigenlijk ver van te voren aanwezig. Door mijn reizen naar Parijs, Londen, Kopenhagen, Berlijn en Stockholm, allemaal per trein, ben ik echt verliefd geworden op dit vervoersmiddel.

De securitycheck is minimaal, waardoor dit zowel voor als na de reis enorm veel tijd scheelt. Bagage is bagage, geen ruim of handbagage dus en dus ook niet extra betalen, of rekening houden met winkelen op de plaats van bestemming of je misschien wel moet bij betalen omdat je die mooie leren, dubbel gevoerde laarzen heb gekocht?

Slapen in de trein is fijner dan in een vliegtuig, vind ikzelf, er heerst meer rust en er is meer bewezigingruimte om bijvoorbeeld even naar de restaurantwagon te lopen voor een broodje, snack of wat drinken. Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming bevind je je gelijk al in et metropool van je bestemming en hoef je niet eerst nog een lange bus, metro of treinrit naar het centrum te nemen.

Omdat we een tijdje geleden, tijdens een reisprogramma gezien hadden dat er een show in parijs vertoond word genaamd ''Craze Horse'' en dat dit eigenlijk een soort modern zusje van de Moulin Rouge is, besloten we bij aankomst in het hotel gelijk kaartjes te reserveren voor de volgende avond. Aangezien we maar 1 echte avond hadden, en dat was de volgende avond, zaterdagavond.

Na aankomst in het hotel reserveren we de kaartjes online, en lopen we wat rond opzoek naar een restaurantje dat nog open is. Helaas sluit overal de keuken om 23:00 en zijn we die tijd inmiddels al voorbij. Gelukkig weten we bij een vriendelijke kleine pizzeria tegenoverhet hotel nog een pizza te krijgen om mee naar de kamer te nemen. Ikzelf heb weinig trek maar pik toch 2 puntjes mee, het was ook echt een hele lekkere pizza.

De volgende dag doen we, zoals onderhand bij ons traditie is, een bus tour. In parijs zijn ook veel verschillende aanbieders van deze ''big buses''. Vanaf de eerste keer dat ik in Parijs ben geweest reis ik echter al met de ''L'open Tours'' bussen. Deze hebben 4 verschillende routes en bieden ook een Paris by Night Tour en Boottour aan. Vooral de Paris by Night Tour mag echt niet gemist worden. Deze tour begint rond 22:00 uur zodat de stad goed donker is en de verlichtte gebouwen prachtig tot hun recht komen. Om 23:00, 00:00 en 01:00 bevind zich een lichtshow vanaf de eiffeltoren die ook zeker even de moeite waard is. De Night Tour stopt vlak voor 23:00 om deze vanuit de hoge bus te kunnen bewondere.

Omdat wij maar 1 avond hebben, en dus naar de show Crazy Horse gaan, hebben we de Night Tour overgeslagen. Soms moet je helaas kiezen en ik had de Night Tour al 2 keer eerder ervaren. Opgedirkt en wel, aangezien avondkleding op de site aangemoedigd word, arriveren we wat te vroeg bij Crazy Horse.  Wat lijkt op een typische stripclub uit Amsterdam, maar dan met een Frans tintje, rode loper buiten en 2 indrukwekkende beveiligers voor de deur. We gaan op de foto met de grote rood verlichte mond voor de deur om dit moment te vereeuwigen en wachten nog even rustig buiten totdat we naar binnen mogen.

Eenmaal binne ziet alles er super en verzorgd uit. Je waand je elke meter meer in het echte ouderwedse rode fluwelen parijs. De show begint al snel, de zaal is zeker niet uitverkocht, maar de show draait dan ook elke dag van de week, meerdere keren per avond. Een donkere man, die naar mijn idee showbusiness heeft uitgevonden, en verbeterd, opend het programma met zang, en een stukje caberet. Als eenmaal de show echt begint zien we een rij met blote dames billen in een streep van licht naast elkaar. Veel meer ga ik er niet over verklappen, maar het is een spektakel. Wanneer je niet tegen bloot kan, of liever niet heb dat je man naar naakt vrouwelijk schoon kijkt zal ik je deze show zeker afraden, maar ordinair is het zeker niet. De show is tot in de puntjes verzorgd. Wanneer we de prijzen op de menukaart zien slaan we wel een beetje stijl achterover, maar uiteindelijk word je totaal niet gepusht om iets te bestellen. 10 euro voor een cola'tje gaat alleen ons ook iets te ver, ondanks dat we 100 euro p.p. hebben betaald voor het kaartje van de show. Dit was het echter dubbel en dwars waard.

De volgende keer dat ik in Parijs ben ben ik zeker van plan om de show in de Moulin Rouge te gaan bewonderen, al betwijfel ik enorm of het Crazy Horse kan overtreffen!

Na de show halen we een hamburgermenu aan de overkant van het hotel en eten deze heerlijk op bed in de kamer op. We hebben al in budapest geleerd, dat uit eten in het buitenland niet altijd beter is dan een heerlijke picknick op bed :)

De volgende dag hebben we nog Mon Marte district bezocht. Het grootste sexatributen warenhuis wat je ooit zal zien bewonderd. De trappen van de Sacre Couer beklommen en de Moulin Rouge vanaf buiten gezien.

Na 2 dagen van veel lopen keren we aan het eind van de middag terug naar het hotel om daar de bagage op te halen en richting de trein te gaan. Bewapend met een burgerking menu (nog een voordeel van treinreizen) nemen we plaats in de trein om 3 uur later weer terug aan te komen in Amsterdam. Parijs heeft ons hart (voor mij wederom) gestolen.

Crazy Horse in Paris France, Crazy! Crazy! Crazy! Was wel echt het hoogtepunt en absoluut een aanrader.

Stay Tuned... To be Continued...

11. jul, 2018

Sinds al bijna 1 jaar heb ik zoals ik al eerder schreef een lieve man in mijn leven. Met hem ben ik, in de korte tijd dat we elkaar nog maar kennen al op 2 leuke weekendjes weg geweest. 1 was voor zijn verjaardag, naar Londen, of eigenlijk naar Sittard, Brussel en Londen.

We zijn begonnen met een autoreis naar een heerlijk wellness hotel in Sittard. Dit hotel ligt midden op een kantorenterrein aan de snelweg, dus voor de omgeving direct kom je er niet, maar wat een fanatastisch hotel is dit. Ik ben ooit bij dit hotel terecht gekomen toen ik met mijn vader daar in de omgeving op een terrasje zat na het bezoeken van een limburgse grot. We wilde toen nog niet naar huis en besloten om een hotel te zoeken om vervolgens de volgende dag naar safaripark beekse bergen te gaan. Op het terrasje vond ik toen via booking.com dit hotel. Het is geen duur hotel maar redelijk niet en van prima kwaliteit. Daarnaast is het echt van alle gemakken voorzien. Een bowlingbaan, groot en leuk restaurant en een heerlijke wellness bovenop het dak.

Omdat Kenneth en ik nogal van de sauna bezoeken zijn, leek het mij leuk zijn verjaardagsverassingsweekend af te trappen met een ontspannen verlblijf in dit hotel. Met een all-in arrangement, waarbij lunch en diner, plus welkoms appel gebak met koffie of thee zit inbegrepen zijn we de volgende dag volledig opgeladen om onze reis te vervolgen. Kenneth weet nog van niks, we rijden naar Brussel waar we een enorme schaal Nacho's eten bij Hard Rock cafe. Kenneth wil in elke stad waar een Hard Rock cafe is, minstens even wat drinken, maar eigenlijk het liefste een schaal nacho's eten. Ik moet zeggen, de nacho's smaakt dan ook echt heerlijk!!

We doen een korte bustour door Brussel en voelen ons weer op en top toerist, maar we hebben niet al te veel tijd. Vanaf stadion Brussel Zuid vertrekt einde van de middag onze trein naar de volgende bestemming.

Via internet had ik een parkeergarage in Brussel zuid gevonden, op een klein stukje lopen van het treinstation. Voor slechts 23 euro totaal kunnen wij 3 dagen in deze parkeergarage mijn auto stallen, dat zijn nog eens leuke prijzen!

Einde van de middag halen we de benodigde spullen op uit de auto in de parkeergarage en vervolgen wij onze weg richting het station. Eenmaal daar aangekomen weet Kenneth nog niet dat we naar Londen gaan, maar als we dan eindelijk in de rij voor de seurity check (ja die heb je in de trein tegenwoordig ook) staan, ziet hij op de borden waar we heen gaan. Gelukkig is hij, zoals ik hem ook altijd ken, heel enthousiast en blij met deze bestemming.

Na een vloeiende en uiterst ontspannen reis (wat hou ik toch van reizen met de trein) door de tunnel (toch vreemd idee hoor zolang onder die grote zee door treinen) komen we ontspannen maar enigzins vermoeid aan in Londen. Nog een voordeel van reizen met de trein, je komt een stuk centraler aan dan met het vliegtuig, ook in Parijs is dit een enorm pluspunt maar daar kom ik in een andere BLOG op terug.

We vinden al snel ons vooraf geboekt hotel, dichtbij een metrostation wat absoluut een must is als je naar Londen gaat. Je hoeft zeker niet middenin Londen centrum te zitten, dit is ook niet te betalen trouwens, maar wel dichtbij een metro station. Zo kom je overal in Londen.

We hebben 3 heerlijke dagen gehad in het zo mooie Londen, ondanks de kou en de sneeuw die af en toe naar beneden kwam, wat het natuurlijk ook wel weer heel romantisch en knus maakte.

Na deze reis hebben wij de smaak echt goed te pakken en willen we meer van dit soort uitstapjes doen. We hadden echter nog een surprise roadtrip geboekt staan via srprs.me Een reisorganisatie waarbij je pas op de dag van vertrek erachter komt waar je nou precies heen gaat.

Dit keer was het nog 1 van de oude thema's die helaas momenteel niet meer op hun site te boeken is. We gingen op roadtrip. Ik was er van overtuigd dat het wel buiten nederland zou zijn, maar dit bleek echter een verkeerd idee. We worden eerst een rijricting op gestuurd, rihting Weert. Wij rijden richting Weert en parkeren de auto even op een parkeerplaats langs de snelweg om de exacte bestemming te onthullen, dit blijkt Maastricht te zijn. Ik ben verbaasd maar tegelijkertijd heel enthousiast. De laatste keer dat ik echt in Maastricht was, was nog met mijn ouders en zat ik nog op de basisschool. Ik heb hier goede herinneringen aan. Onderweg naar Maastricht komen we outlet shopping Roermond tegen, we besluiten, aangezien we de hotelkamer toch nog niet in mogen, hier even wat te gaan winkelen en eten. Zo gezegd en zo gedaan. We hebben wat leuke dingen kunnen scoren en wat een mooie shopping is dit toch!

Na Roermond zijn we doorgereden naar ons hotel. Een super leuk en schattig Design Boutique hotel in het centrum van Maastricht. Gelukkig kunnen we de auto kwijt in de parkeergarage van het hotel voor slechts 15 euro per 24 uur, goeie deal!

Onze kamer is verassend groot en erg leuk en praktisch ingericht. We gaan die avond lekker wat eten bij een all you can eat sushi ( a la Sumo) restaurant op een kleine loopafstand van ons hotel, daarna besluiten we om met onze pathe unlimited pas naar de plaatselijke pathe te gaan voor de film escobar. Ikzelf vond de film wat te wensen overlaten maar het feit dat we in een love seat zaten, en je die bij pathe haarlem niet heb, maakte het helemaal goed. Terug lopen we door de gezellige straatjes van Maastricht.

De volgende dag gaan we een dagje naar Valkenburg, wederom een plek waar voor mij heel veel leuke jeugdherinneringen liggen. We gaan enorm toeristisch met de kabelbaan omhoog en doen een rondleiding door de grotten. We eten een shared plate bij een mexicaans restaurant en verbazen ons over het mooie weer wat absoluut niet voorspeld was. Omdat het koopavond is in Maastricht gaan we einde van de middag terug naar Maastricht om daar nog even wat te kunnen winkelen en ook dat gedeelte van Maastricht te hebben ervaren. We kopen veel leuke dingen want het blijkt namelijk enorme uitverkoop te zijn.

De volgende dag checken we optijd uit in het hotel. We hadden echter al rekening gehouden om deze roadtrip iets te verlengen met, jawel, een kleine kampeervakantie. We hebben allerlei kampeerattibuten bij ons, waaronder de enorme 4 persoons tent waar ik vroeger met mijn ouders mee op vakantie ging naar zuid-frankrijk, We hebben de tent eerder deze week nog getest in het park en ook dit was, hoe kan het ook anders, hilarisch. Bij de Decathlon een hoop leuke spulletjes gekocht en met een wagen vol geladen richting het zuiden gereden naar, toen nog, bestemming onbekend.

Kenneth krijgt van een vriend van hem de tip om naar een outdoor camping te gaan in de belgische ardenne. Ik stem ermee in en we rijden hier in een kleine 1,5 uur naar toe vanuit Maastricht. Het blijkt een superleuke camping van Nederlandse eigenaren. Er is van alles te doen op deze camping, voor jong, oud en alles ertussenin. Er worden veel activiteiten georganiseerd, zelfs nu het nog geen hoogseizoen is. Het is vrijdagmiddag als we aankomen op de camping en al snel word goed zichtbaar dat er veel mensen voor het weekend naar de camping komen. De legen stukken gras vullen zich al snel met tenten en caravans en campers.

We komen erachter dat we ons speciaal voor deze kampeertrip gekochte pklaptafel thuis zijn vergeten. We rijden richting de supermarkt in de hoop daar een andere tafel te kunnen scoren en rijden zo het parkeerterrein van de action op. Hoe top is dit?!

We doen bij de supermarkt boodschappen waar we erachter komen dat het allergrootste deel van de mensen hier toch echt alleen frans spreekt, maar zoals altijd komen we hier prima uit.

Eenmaal terug op de camping huren we een vuurschaal met toebehoren voor maar 10 euro en gaan we beginnen met de uitdaging om een volledige pasta bolognese met gehakt, ui en champignons te maken op een 1 pittertje primus. Uiteindelijk maken we een heerlijke pasta en bevestigd dit maar weer dat je eigenlijk maar heel weinig nodig heb als mens.

Savonds warmen we marsmallows boven het vuur in de vuurschaal en spelen we wat spelletjes kaart en Yathzee!

Tijdens mijn kampeervakantie met Kenneth leer ik hem weer een stukje beter kennen en ben ik weer een stukje extra dankbaar voor hem in mijn leven. Hij is zorgzaam, een echte man maar ook zeker gewoon lekker nuchter met een enorme dosis humor. We liggen continue over van alles en nog wat in een deuk. Een tripje naar het bad gebouw om de afwas te doen en maar gelijk even te plassen en tanden te poetsen is grappiger dan een gemiddelde sketch van Bert Visscher.

We hebben het die nacht enorm koud, mede vanwege, blijkt later, dat we de tent hebben opgezet   in de avond. Hierdoor is de tent niet opgewarmd in de zon en blijkt het echt immens koud te zijn. We hebben, ik denk bewegeloos, tegen elkaar aan gekropen liggen slapen, maar echt, we hebben het goed koud gehad.

De volgende dag doen we mee aan het kajakken (!) DUSZ! Ik heb dit zeker al in geen 15 jaar gedaan en de beek/rivier waar we dit moeten gaan doen bestaat voornamelijk uit rotsen en keien. Na een ontbijt inclusief gebakken eieren voor onze tent en het gezamelijk doen van de afwas verzamelen we bij de receptie van de camping.

Na 15-20 minuten lopen op aanwijzing van de instructeur komen we aan bij het begin van de kajaktocht. We gaan ervoor! Ook dit blijkt weer hylarisch en ookal hebben we, zoals ik denk elk stel wel in dit soort situaties, behoorlijke discussies over wie nou wat verkeerd doen en hoe het dan wel niet moet, gaat het na 10 minuten hartstikke goed en blijken we ook hier een team in te zijn. Het is een behoorlijk tocht van rond de 2,5 uur. Onderweg lopen we een aantal keren vast met de kajak, maar weten hier, zonder uit de kajak te hoeven, weer los van te komen. Aan het einde van de tocht wacht een busje ons op om weer terug naar de camping te worden gebracht.

Na zo'n intensieve dag van kajakken besluiten we ons even op te frissen en wat leuks aan te trekken om vervolgens in het dorp wat te gaan eten. Kenneth heeft, zoals altijd, weer een leuk restaurantje op google maps gevonden, welke hij dan weer kan googlen en wij zo altijd de leukste restaurantjes bezoeken als we ergens onbekend zijn. We komen bij een leuk restaurantje waar we gratis voor de deur kunnen parkeren en een menu kaart aantreffen waarbij alles er lekker uit ziet, helemaal de desserts!

We hadden gebak gehaald bij de supermarkt maar besloten toch om ieder een dessert te nemen omdat deze gewoon echt niet voorbij konden gaan. Terug bij de tent maken we opnieuw een vuurtje met het overgebleven hout in de vuurschaal en warmen we nog wat marsmellows boven het vuur. Die nacht is het een stuk minder koud doordat de tent overdag wat is opgewarmd door de zon.

De volgende ochtend moeten we helaas alles weer inpakken. We moeten weer naar huis. Beide zitten we een beetje beteuterd aan ons camping ontbijtje. Konden we maar voor altijd, of minstens een lange tijd, zo leven.We weten beide dat dit ooit gaat lukken, en werken hier beide hard genoeg voor dat het zeker goed komt.

Ik heb lange tijd in mijn eentje allerlei soorten trips gedaan, en had mij met de komst van Kenneth in mijn leven voorgenomen nog steeds in mijn eentje weg te blijven gaan op z'n tijd. Maar hier kom ik toch op terug. Ik zou mezelf nog steeds prima kunnen vermaken in mijn eentje maar wil gewoon niet meer alleen weg. Puur omdat ik nu weet, hoe leuk het met hem is, en ik elke ervaring met hem wil delen.

Deze zomer gaan we nog een aantal keer op een uitstapje.

Stay Tuned.... To be Continued....

14. dec, 2017

Vandaag mag ik weer hoor! Na een lange periode van heel hard werken mag ik er weer even tussenuit! Ik ga 3 nachten verblijven in de hoofdstad van Hongarije, Budapest. Ik ben nog nooit in deze windrichting weg geweest en ben enorm benieuwd. Het schijnt een enorm mooie stad te zijn, en na mijn research op youtube en google geloof ik dat ook.

Op donderdag 17 december vertrek ik na mijn werk richting het vliegveld. Na het zoeken naar de juiste incheckbalie, aangezien de toegewezen incheckbalie dicht was, en de koffer te hebben afgedropt, door de securitycheck te zijn geweest en een rondje langs de winkels te zijn geweest met een bakje sushi van de albert heijn in mijn tas kan ik eigenlijk gelijk al boarden. Ik ben niet heel belachelijk vroeg naar schiphol gegaan dus ik kan eigenlijk gelijk doorlopen. In het vliegtuig eet ik lekker mijn zelf mee gebrachte sushi op. Ik voel een nieuwe traditie aankomen!

Eenmaal in Budapest aangekomen spreken er maar weinig mensen engels. Van het beveiligingspersoneel op de haltes van de bussen tot de buschauffeur is er lastig uit te komen. Ik had uitgezocht dat ik een bus moest nemen aan het dichtsbijzijnde metrostation, echter is het tegen midden nacht en hoor ik dat de metro daarom niet meer rijd. Voor mij heel vreemd als je de metro in Parijs, Rome en Londen gewend bent, maar het is nu eenmaal zo. Ik besluit in bus 200E te gaan, deze schijnt nogal dicht bij het centrum te komen, ik gok het erop. Met de buschauffeur valt niet te communiceren en daardoor ga ik maar gewoon zitten. Zonder kaartje te kopen, de rest van de mensen met koffer lijken dit ook te doen dus ik vertel mezelf dat het wel goed is kennelijk. Eenmaal op het eindpunt van de buslijn aangekomen om vervolgens te moeten overstappen, sta ik aan een drukke weg, echt oostblok achtig, met een dubieus shoarmatentje achter me te wachten op de volgende bus. Hoe stereotype kan het zijn! Gelukkig kom ik er via de openbaar vervoer optie in mijn google maps achter dat de volgende bus zo komt en precies stopt op de plek waar ik eigenlijk gepland had uit de metro te stappen. Mooi! 200 meter van mijn hotel dus!

De volgende bus komt al snel, echter 2 haltes voordat ik eruit moet, komt er een groep mensen de bus binnen die lijken op controleurs, echter controleren ze niks en spreken ze ook niemand aan. Ik begin hem een beetje te knijpen maar neem mezelf voor gewoon een domme toerist uit te hangen. Gelukkig mag ik gewoon de bus uit bij mijn halte zonder dat ik aangesproken of gecontroleerd word. Makkelijk met navigatie op google maps vind ik mijn hotel op een maand minuten lopen van de bushalte. Het ziet er al leuk uit, een kerstmarkje voor de deur en veel lichtjes voor deze periode van het jaar. In het Arcadia hotel word ik welkom geheten door de receptionist die uiterst goed engels spreekt tot mijn opluchting en enorm verwelkomend en behulpzaam is. Hij geeft wat informatie en overhandigd wat folders. Mijn verzoek tot een kamer op een wat hogere etage is ook gehoord. ik zit op de 3e van de 5 etages, dus prima. De kamer en het hotel zien er verbazingwekkend veel uit zoals op de foto's wat zeker niet altijd het geval is.

Helaas had ik wel op een bad gerekend in de badkamer en ontbreekt deze wel. Verder kan ik mijn onlangs gekochte ChromeCast in de tv pluggen, waardoor ik netflix kan kijken op de tv van mijn hotelkamer. Ik wil nooit meer anders! Nooit meer mijn laptop mee hoeven nemen op reis, hoe fijn is dat! Het is ondertussen al 1 uur en na douchen ga ik heerlijk slapen om de volgende ochtend vroeg Budapest te gaan ontdekken.

De volgende dag dit ik redelijk vroeg aan het ontbijt. Het ontbijt is ruim opgezet in een mooie zaal waarbij je niet met je rugleuning van je stoel op een anders schoot zit. Dit vind echt een pluspunt. Het ontbijt is van alles voorzien, vers fruit en groente, 2 soorten roerei, pasta en worsten. Brood en verschillende soorten cornflakes en zelfs voor wie er van houd champagne.  Hier hou ik het wel 3 ochtenden uit!

Ik besluit een 3 daagse (72 uurs) kaart te kopen voor de hop on - hop off bus. Ik ben een groot fan van deze bussen ondanks dat ze enorm toeristisch zijn. Je ziet heel erg veel van de stad, in ieder geval de must-see locaties, en je krijgt niet gelijk pijn in je voeten van het lopen. Helaas regent het die dag waardoor de ramen van de bus wat beslagen zijn en dus minder goed zichtbaar is waar we allemaal langrijden. Toch zie ik een hoop.

De 2e dag besluit ik naar een thermaal spa te gaan, iets waar budapest om bekend staat. Budapest bezit talloze thermaal water bronnen. Hier worden ook veel ziektes mee behandeld en komen mensen van over de hele wereld speciaal hiervoor naar budapest. De kaartjes hiervoor vallen mee € 28,- euro, en ik huur en nog een handdoek en badjas bij. Badkleding is verplicht in deze Spa en hier was ik gelukkig op voorbereid. Leuk is wel dat een badpak ook te huur of te koop is in de spa als je hier niet op voorbereid bent.

Na de spa loop ik nog langs een kerstmarkt, een hele mooie grote kerstmarkt waar een kerst 3D filmpje word geprojecteerd op de kert die op dat plein staat. Dit is enorm gaaf om te zien.

Eerder die dag heb ik nog met het beroemde trammetje een tochtje gemaakt de berg op naar een mooi kasteel, wat ik overigens veel kleiner verwacht had dan dat het in werkelijkheid was.

Alles in Budapest is groot, beelden, gebouwen, poorten, tunnels. Dit is het meest opvallend maar wel echt heel erg mooi! Er staan villa's die meer weg hebben van paleizen en bruggen die een bouwwerk opzich zijn.

3 dagen was voor mij voldoende om Budapest te leren kennen. Ik was het nog niet zat en had zeker nog langer willen blijven, maar ik heb het gevoel dat ik het meeste gezien heb van de hoofdpunten. Ik zal niet twijfelen om hier nog eens naar terug te gaan maar wil graag eerst Praag en Wenen in deze windstreek bezoeken.

Voor iedereen die verbaasd opkeek toen ik zei dat ik naar Budapest ging heb ik de boodschap dat het absoluut de moeite waard is en minstens zo leuk is als Parijs, Rome, Londen of Madrid. Ik vond het zelfs mooier dan Madrid, maar misschien dat dit door de kerstpreriode en bijkomende sfeer kwam.

Op naar de volgende citytrip!

Stay Tunes... To be Continued....

2. nov, 2017

Het was weer citytrip tijd! Een kort maar krachtig tripje naar Madrid. Ook deze stond nog op mijn bucketlist van bestemmingen binnen europa en was zeker de moeite waard. Helaas was het hotel iets minder goed voor de prijs die ik ervoor betaalde, maar je kunt niet altijd 1ste rang zitten.

Doordat ik een enorm drukke week heb, ben ik er nog niet aan toegekomen mijn koffer in te pakken. Vanwege het omzeilen van mijn toiletspullen in kleine flesjes doen heb ik gewoon 1 ruimbagagestuk bij mijn ticket geboekt. Dit omdat ik gewoon mijn shampoo etc wil kunnen meenemen zonder dat gedoe van kleinere flesjes. kortom voor 2 nachten mocht ik 23 kilo meenemen. Veel te veel natuurlijk maar uiteindelijk heb ik het toch gepresteerd 20 kilo mee te nemen :)

Donderdagochtend voor mijn werk pak ik in alle vroegte mijn koffer in. Gelukkig was al mijn kleding wel al schoon dus kon pakken wat ik mee wou nemen. Omdat mijn vlucht die avond om 19:05 gaat en ik gewoon die dag moet werken brengt mijn vader mij naar mijn werk en haalt hij mij einde van de middag weer op mét mijn koffer, die moest ik dus wel kant en klaar zetten. Om 7 uur richting mijn werk, zodat mijn vader ook nog optijd op zijn eigen werk kan zijn. De dag vliegt voorbij, 17:00 staat mijn vader bij mijn werk voor de deur, word ik evenlater afgezet bij de vertrek hal en kan ik weer heerlijk even weg, in mijn eentje, het hoofd leeg maken.

In mijn andere blog zal ik wat verder ingaan op het alleen op vakantie/weekendje weg gaan, en wat dit voor mij betekent.

Om 21:30 land ik in Madrid, de koffer is er redelijk snel al, en ik had gelukkig al een metrokaart uitgeprint thuis. Ik wist precies welke metro ik moest hebben vanaf het vliegveld. Wat is dit weer goed geregeld in deze stad. Heel overzichtelijk, schoon en een voordelig tarief. Ik besluit om een 3 dagen pas te kopen voor de metro waar je onbeperkt mee kan reizen in de metro. Dit kost mij € 18,40 euro, een koopje als je het mij vraagt en als je kijkt wat dit in Amsterdam wel niet kost!!! Iedereen die nog steeds voor een godsvermogen aan taxigeld betaald op vakantie en niet even de metro overdenkt, think again please! Het scheelt zoveel geld, en vaak ook tijd (files) en het is echt confortabel en heel simpel.

Mijn hotel ligt heel centraal in het centrum van Madrid, het duurt ongeveer 45 minuten om bij metrostation ''Sol'' te komen, deze ligt 500 meter bij mijn hotel vandaan. Tegenwoordig kun je binnen Europa je eigen (data)bundel gebruiken op je mobiele telefoon. Voor een ''wereldreiziger'' als ik, is dit echt ideaal! Ik kan nu gewoon mijn google maps aan zetten zodra ik de metro uit kom, en lopen naar mijn hotel, zonder verkeerd te lopen of te hoeven zoeken. Het is al donker als ik rond 23:00 het metrostation uit kom. Echter zijn er veel mensen op straat en weet ik mijn hotel al snel te vinden. Het is een hotel waar een blind paard echt weinig schade meer kan aanrichten. Het is vervallen en erg simpel. Ook is mijn kamer heel gehorig en is het alsof de mensen in de kamer naast mij gewoon in mijn kamer zitten. Ik kan woordelijk horen wat ze zeggen, al kan ik ze niet verstaan omdat ze geen nederlands spreken. Toch kan dit mijn pret nooit drukken. Zolang er geen ongedierte door mijn kamer loopt, vind ik het goed. Helaas heb ik voor dit hotel wel € 99,- per nacht betaald, een tarief waar je in nederland toch een knappe van der valk kamer voor heb, maar ach, ik ben er even uit.

Na een korte douche ga ik lekker slapen, ik ben enorm moe en wil de volgende dag vroeg op pad om Madrid te zien, ik ben er immers maar tot zaterdagmiddag.

De volgende dag besluit ik opzoek te gaan naar een verkooppunt en halte van een city tour bus of big bus. In bijna elke grote stad, zowel binnen europa als erbuiten, rijden van die grote (engelse) dubbeldek bussen rond. Heel toeristisch, maar echt ideaal om de stad waar je bent goed te zien en weinig te missen. Je kan bij droog weer bovenop de bus gaan zitten, waar het dak vaak dan vanaf is gehaald, en alles zien wat je zou moeten zien. Je ontvangt een setje koptelefoontjes en krijgt, vaak in je eigen taal, nog informatie over de dingen waar je langs rijd ook. Ik raad dit altijd iedereen aan! Vaak kruis ik gedurende deze bustours dingen aan op de kaart waar ik dan later nog even extra naartoe ga als ik het mooi vind. Je kan bij deze bussen ook te pas en te onpas op en af stappen, jop on hop off zoals dat heet. Ideaal dus als je een leuke bezienswaardigheid ziet en er meer van wil zien.

De bus in madrid had 3 routes, ik heb beide routes helemaal rond gereden, een hoop mooie dingen gezien. Madrid deed mij heel veel denken aan Parijs en Rome, ik vond het niet een hele originele stad. Maar dit is natuurlijk omdat ik Parijs en Rome al gezien heb. Als je Madrid als eerste ziet zul je dit misschien over Parijs en/of Rome zeggen. Mooie gebouwen. Vooral de grote kathedraal heeft indruk op mij gemaakt en heb ik ook van binnen gezien.

In madrid kom je moeilijk aan een gesprek in het engels, wel zijn de mensen er heel behulpzaam en proberen, ondanks dat ze geen engels spreken, er met handen, voeten en aanwijzen met je uit te komen. Hierdoor vond ik het niet storend dat er slecht engels gesproken werd. Ook kun je dus door het super overzichtelijke metronetwerk, overal zelf uitkomen al het gaat om navigatie.

Zaterdag ben ik na het ontbijt nog een klein rondje door de stad gaan doen, maar omdat ik om 12 uur mijn hotel uit moest en helaas niet mijn koffers daar kon stallen, mijn vlucht om 15:50 vertrok en het nog 1 uur met de metro naar het vliegveld was, ben ik rond 12:00 richting het vliegveld gegaan. Ook hier weer goed geregeld, tafeltjes met stopcontacten waar men met tablet of laptop heerlijk aan kan zitten om de tijd te doden. Ik heb daar 2 films zitten kijken op netflix, en toen mijn gate nummer bekend werd mij rustig met een broodje en flesje water naar de gate begeven.

Eenmaal terug in nederland, na een klein vluchtje van 2,5 uur, kon er nog meer leuks van start gaan, aangezien ik die avond/nacht een halloween feest had om heen te gaan...

Volgende maand (december) ga ik Budapest bekijken.

Stay Tuned... To be Continued...

30. aug, 2017

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op reis ben geweest, 4,5 maand, maar toch voor mijn gevoel te lang!

Dit heeft een aantal redenen.

Afgelopen 2 maanden ben ik druk in mijn huis bezig. Door het vele reizen in 2016 en begin 2017 was dit een beetje op z'n beloop gelaten en moest er nu toch echt wat aan gedaan worden. De afgelopen 2 maanden is mijn badkamer verbouwd. Heb ik mijn slaapkamer weer even opnieuw ingericht en mijn keuken begonnen met schilderen. Ook heb ik een nieuwe laminaatvloer in mijn huiskamer gekregen. Ook dit zijn dingen die ik belangrijk vind, ondanks dat ik weinig thuis ben wil ik graag dat mijn thuis naar mijn zin is.

Er staan nu nog een paar dingen op de planning voor mijn huis namelijk;

-een werkhoek

-een nieuwe eethoek

-een nieuwe bank

-keuken betegelen

Wanneer deze dingen gedaan zijn hoop ik dat ik heerlijk even 2 weken op vakantie kan. Gewoon even lekker naar de zon en niks doen. Maar ook plannen voor weer een grote verre reis zitten in mijn hoofd. Nog zoveel te wensen!

Kortom...

Stay Tuned... To be Continued....