12. jun, 2021

De laatste keer...

Helaas is het tot op heden nog niet gelukt mijn streefgewicht van onder de 75, liever onder de 70 kilo te behalen. Elke keer als ik denk dat ik het gevonden heb, stagneer ik weer en verlies ik mijn motivatie. Helaas gebeurde dit ook de laatste poging bij New Fysic. Te veel regels, te weinig ruimte voor flexibiliteit en te veel beperkingen. Ik heb ook echt iemand nodig die mij motiveert en monitort. Iemand, naast ikzelf, waar ik mijn best voor doe en aan wil bewijzen dat ik mijn best doe en resultaat kan boeken.

Op instagram kwam ik coach Ben tegen. Een, zo weet ik inmiddels, gedreven fitness/gewichts coach die tevens aan fotografie doet. Deze combinatie weet hij perfect samen te gebruiken om de resultaten van zijn clienten vast te leggen.

18 januari ben ik, na wat contact via instagram, op intake geweest bij Ben. Hij heeft mij in deze intake ervan te overtuigen dat ik prima een streefgewicht van 69 kan behalen én dit ook prima moet kunnen behouden. Ik gaf namelijk tijdens onze intake aan dat ik graag 1x het getal onder de 70 wil zien gaan op de weegschaal, maar dat ik het daarna okay vind om weer terug te stijgen naar een gewicht tussen de 70 en 75 kilo, en daar dan wil blijven. Daar kreeg ik een vraag op terug, namelijk, maar wat nou als je die 69 kilo gewoon kan blijven behouden. Iets wat mij nog nooit gezegd of gevraagd is. Iedereen reageerde altijd vol begrip en snapten dat onder de 70 blijven echt wel tehoog gegrepen was inderdaad. Maar deze coach gelooft er kennelijk wel in dat het kan. Mijn antwoord was dan ook, wel twijfelend, ja dat zou natuurlijk fijn zijn.

Ben stelde een caloriën budget voor van 1800 per dag. Ik vond het ongeloofwaardig dat ik daarmee de laatste 15 kilo zou gaan afvallen, maar nam zijn advies aan. Ik begon weer met het invoeren van mijn caloriën in de app LifeSum die ik daarvoor gebruik. Echter kun je hier natuurlijk veel apps voor gebruiken. Tevens begon ik om de 2 dagen oefeningen te doen die Ben mij had voorgesteld te doen. Zoals meestal met afvallen ging het begin met grotere stappen dan daarna, dit is logisch omdat je o.a. bij verandering van je eetpatroon een hoop vocht verliest. Mijn  startgewicht op de allereerste dag was 83,5 kilo. Dit betekent dat er 14 kilo af moet om mijn doel van 69,5 kilo te behalen. Langzaam maar zeker verloor ik de grammen, en vervolgens kilo's. Eigenlijk zonder al te veel moeite, frustratie, hongergevoel en eetbuien gevoelens. Wat vooral aan het begin heel fijn was, was dat Ben het psychische aspect van het afvallen heel goed begrijpt. Het hebben van eetbuiten bij emotionele tijden, hormonale schommelingen, en het uitkijken voor uithongeren en overeten. Wanneer ik merkte dat ik de behoefte kreeg om te veel te gaan eten kon ik hem appen, en praatte hij mij er letterlijk doorheen. 

Zoals altijd, begon het de eerste paar dagen met een continue daling van mijn  gewicht. Al snel voor het einde van de eerste week stagneerde dit al. Ik bleef hangen op het gewicht van de dag ervoor, óf ik kwam zelfs een paar honderd gram aan. Ben appen. Rustige uitleg over hoe je lichaam werkt en je niet elke dag hetzelfde kan wegen door allerlei factoren. Vocht, stress, darminhoud etc. Gerustgesteld ga ik door.

Door het gedeelde excelbestand, gemaakt door Ben, elke dag bij te houden op het gebied van weging, kcal inname, work-outs, stappen en slaapuren kan Ben continue meekijken met mijn vooruitgang. Wanneer er iets opmerkelijks plaatsvind reageert hij vrijwel direct via whats app hierop. Erg fijn!

Inmiddels zijn we bijna 5 maanden verder en ben ik inmiddels op het gewicht van 76,4 terecht gekomen. Voor mij was het behalen van een gewicht onder de 80 de grootste uitdaging, die 80 wilde ik écht vanaf. Natuurlijk wil ik nu onder die 70, en dat ga ik ook gewoon halen weet ik nu. Maar onder dei 80 zijn en blijven, dat moest gewoon van mezelf echt. Op 23 februari, 5 weken nadat ik begon, woog ik mijn eerste gewicht onder de 80 kilo. 

Ben werkt o.b.v. een gemiddelde weging. Dat wil zeggen dat je je elke dag, bij voorkeur sochtends op nuchtere maag, weegt. Na 7 dagen word hier een gemiddelde over berekend en dat is het gewicht van die week. Dit is zoveel fijner dan een 1x per week weging. Wanneer ik bijvoorbeeld iets zouts of pittigs gegeten had de dag ervoor, hield ik veel vocht vast. Als dan precies je wekelijkse meting is raak je enorm gedemotiveerd als je na een week goed je best doen de weegschaal niet ziet zakken. 

Op 15 maart woog ik mijn 1ste gemiddelde weging ónder de 80 kilo. Een mijlpaal. 

Elke +/-6 weken heb ik een meting bij Ben. Ben werkt met doelen. In eerder genoemde gedeelde excel bestand staan deze ook aangegeven. Dit zijn doelen in kleine stappen wat enorm motiveert. Mijn 1ste meting kon ik al 3 doelen afvinken. De vermindering van taille omtrek én het behalen van een bepaald gemiddeld gewicht. Wow, wat een een motivatie. Ik begon écht te denken dat ik dit kon.

Al snel kwamen de zogeheette ''plateau's'', of tenminste, zo noemde ik die vroeger. Ik heb nu geleerd dat zoiets eigenlijk helemaal niet bestaat. Wanneer ik gefrustreerd naar Ben appte dat het weer zover was, en het niet ging, zei hij elke keer. Je bent al zoveel kilo's kwijt met die 1800 kcal per dag, blijf hiermee doorgaan en je gaat vanzelf weer een daling zien in je gewicht. Bijna uit protest, omdat ik dit niet kon geloven, hield ik mij eraan. En ja hoor. Mijn gewicht begong op den duur weer te dalen. In een kleine 5 maanden ben ik inmiddels 7 kilo kwijt. Iets wat ik zelf niet meer zag gebeuren. 

Mijn streefgewicht is nog steeds 69,5, en mijn doel is zeker om dat te behouden. Maar ondanks dat streven, ben ik nu al zo tevreden en voelt alles wat er nu nog afgaat als extra en bonus, maar die bonus word wel behaald!

Ik kan Coach Ben voor iedereen aanraden die een doel heeft voor zijn/haar lichaam. Hij kan goed begeleiden en snapt echt de zaken waar je op dit gebied tegenaan loopt. Hij neemt de tijd om je te motiveren en komt met concrete zaken waardoor je weer in jezelf en het proces gaat geloven.

Inmiddels ben ik 3 dagen in de week gezakt met mijn kcal inname naar 1600kcal. Dit omdat je lichter natuurlijk minder verbrand en het hierdoor iets vlotter gaat wellicht. Maar ook dit was rustig. Ik mocht beginnen met af en toe, en geen 2 dagen achter elkaar, en maximaal 3x per week 1600 kcal te doen ipv 1800. Dit om te voorkomen dat ik mij (weer) ga uithongeren met eetbuiten als gevolg. Dit ging goed. Ik merkte dat het rustig ging, zonder al te veel protest van mijn lichaam, of beter gezegd, mijn geest. 

Door het draaien van nachtdiensten weet ik dat dit het proces niet ten goede komt. Ook dit begrijpt Ben zelf ook omdat hij zelf ook met de tijd snachts moet werken. Wanneer iemand je hier al bijna voor in is zakt mijn motivatie niet weg maar weet ik die te behouden. 1,5 kilo erbij na een nachtdienst, komt wel goed in de komende dagen. Extra rust nemen, extra lief voor mezelf zijn. Tijdens dagen met nachtdiensten iets meer eten zodat nog meer stress op mijn lichaam voorkomen of minder word en door!

Ik heb er de komende maanden alle vertrouwen in dat ik onder de 70 kilo het nieuwe jaar in mag gaan. Dankzij coach Ben!

 

Stay Tuned... To be Continued...